Εκρηκτική άνοδος τουρισμού στην Πάρο | Καλό ή κακό;

Πάρος

Η συνεχής άνοδος του τουριστικού ρεύματος προς την Πάρο και η γιγάντωσή της τα τελευταία χρόνια δίνει τροφή για σκέψη στους κατοίκους του νησιού μας, ενώ είναι άγνωστες ακόμα οι παρενέργειες που δημιουργούνται απ’ αυτό.

Η συνεχής άνοδος του τουριστικού ρεύματος προς την Πάρο και η γιγάντωσή της τα τελευταία χρόνια δίνει τροφή για σκέψη στους κατοίκους του νησιού μας, ενώ είναι άγνωστες ακόμα οι παρενέργειες που δημιουργούνται απ’ αυτό.

Ούτε λίγο - ούτε πολύ, φέτος, τον Αύγουστο, μετακόμισε στην Πάρο μία ολόκληρη Πάτρα. Μία Πάτρα βέβαια που έχει οδικό δίκτυο, έχει περιφερειακούς δρόμους, έχει υποδομές, αλλά κάτι παρόμοιο δεν υπάρχει στο νησί μας. Σημειώνουμε ότι μόνο τον Αύγουστο του 2019 η Πάρος υποδέχθηκε μέσω λιμένα Παροικιάς166.091 επιβάτες και μέσω αεροδρομίου 22.832 επιβάτες (ο πληθυσμός της Πάτρας είναι 168.802 κάτοικοι, σύμφωνα με την απογραφή του 2011).

Ακόμα, κατά τον φετινό Αύγουστο κατέφθασαν στο νησί μας 16.238 οχήματα (ρεκόρ όλων των ετών), 982 φορτηγά, 3.243 δίκυκλα, 20 πούλμαν και 60(!) τροχόσπιτα (ρεκόρ). Όλα αυτά τα οχήματα και δίκυκλα κινήθηκαν στους δρόμους της Πάρου, που σαφώς δεν έχουν κατασκευαστεί γι’ αυτή την κίνηση.

Όσο και να φαντάζει απίθανο σε ορισμένους, η Πάρος χρειάζεται για να διαχειριστεί αυτή την κίνηση οχημάτων και μηχανών δρόμους που θα μοιάζουν σε δρόμους εθνικών οδών της πατρίδας μας. Είναι δηλαδή αναγκαίο για να διαχειριστεί μία παρόμοια κίνηση να έχεις διπλές και τριπλές λωρίδες κυκλοφορίας, τουλάχιστον στον υπάρχον οδικό δίκτυο ή να κατασκευαστούν νέοι αυτοκινητόδρομοι! Κατά τα άλλα, στο νησί μας, κάποιοι επιμένουν ότι η απλή και μόνο τοποθέτηση ενός φωτεινού σηματοδότη (π.χ. στη διασταύρωση Παροικιάς – Νάουσας), θα αποτελέσει αλλοίωση του Κυκλαδίτικου τοπίου της Πάρου. ‘Η κάποιοι δεν έχουν κατανοήσει τι ακριβώς συμβαίνει στην Πάρο ή στρουθοκαμηλίζουν και αυτό… είναι το χειρότερο!

2019 09 08 limani2

Ρύπανση

Ένα άλλο θέμα που παρατηρείται εξ αυτής της κίνησης στους δρόμους και της έλευσης πολλών τροχοφόρων είναι σαφές ότι είναι η ατμοσφαιρική ρύπανση. Μία απλή κατανόηση του παραπάνω γεγονότος είναι το «λέρωμα» της «μπουγάδας» σε όσα σπίτια γειτνιάζουν είτε με το λιμένα Παροικιάς, είτε με την περιφερειακή οδό Παροικιάς. Το παραπάνω δείγμα μπορεί να φανεί αστείο σε ορισμένους, αλλά η πραγματικότητα λέει ότι είναι αποδεικτικό στοιχείο της ατμοσφαιρικής ρύπανσης σ’ έναν τόπο.

Παρά ταύτα, ουδείς δημοτικός σύμβουλος ή συνδυασμός έχει βάλει έως σήμερα θέμα στο δημοτικό συμβούλιο για την ατμοσφαιρική ρύπανση και αν υπάρχει σε ποιο βαθμό στο νησί μας. Οι πάντες πιστεύουν –στο δημοτικό συμβούλιο- ότι πιθανά αυτό να αποτελεί θέμα επιστημονικής φαντασίας.

Δε θα θέσουμε μόνο το ζήτημα της ρύπανσης από τα χιλιάδες οχήματα, αλλά θα προχωρήσουμε σ’ ένα άλλο θέμα, αυτό της ρύπανσης που προκαλείται από τα εκατοντάδες(!) πλοία που έδεσαν τον Αύγουστο στον λιμένα Παροικιάς.

Τον Αύγουστο του 2019 έδεσαν στην Παροικιά 823(!) πλοία. Αν στα παραπάνω νούμερα, που αφορούν επιβατικά πλοία συμπεριλάβουμε τον κατάπλου 30 φορτηγών πλοίων, 16 δεξαμενοπλοίων και 8 κρουαζιερόπλοιων, ο αριθμός ανεβαίνει στους 877(!) κατάπλους των πλοίων. Στον αριθμό αυτό πάλι δεν περιλαμβάνονται τα πλοία που κάνουν εκδρομικά δρομολόγια προς Κυκλάδες, εκείνα που κάνουν τοπικά δρομολόγια στον κόλπο της Παροικιάς, εκείνα από και προς Αντίπαρο, εκείνα των διακομιδών ασθενών κλπ. Όσο και να φαντάζει τρομακτικός ο αριθμός, πάνω από 30-35 πλοία δένουν καθημερινά στον λιμένα Παροικιάς. Νούμερο φυσικά που όχι μόνο τρομάζει, αλλά αποδεικνύει και τα σοβαρά προβλήματα που προκύπτουν στον ανύπαρκτο λιμένα του νησιού μας (που είναι ουσιαστικά δύο ντόκοι με αποβάθρα μέσα σ’ έναν κόλπο), αλλά και το ζήτημα της ρύπανσης.

Σημειώνουμε ακόμα, ότι ειδικά φέτος, υπήρξαν λόγω του ανταγωνισμού των εταιρειών επιβατικής ναυτιλίας μεγάλα προβλήματα, αφού τα πλοία μέσα στον κόλπο όχι μόνο εισέρχονταν και αποχωρούσαν με «τσίτα τα γκάζια» προκαλώντας κυματισμούς και κινδύνους για τους λουόμενους στην περιοχή, αλλά κυρίως με τη ρύπανση που προκαλούσαν. Δεκάδες οι επιστολές και οι οχλήσεις κατοίκων της Παροικιάς προς την εφημερίδα μας τους θερινούς μήνες ότι το τάδε πλοίο, την τάδε ώρα, «γέμιζε μαύρη κάπνα όλον τον κόλπο της Παροικιάς».

 

Τα πιο σοβαρά

Όλα τα παραπάνω προβλήματα είναι ένα στοιχείο που μας δείχνει ότι η Πάρος μεταμορφώνεται σε Μύκονο (βλ.: σχετικά δήλωση του κ. Γ. Τριπολιτσιώτη στο δημοτικό συμβούλιο, που αναγράψαμε με ειδικό σχόλιο για το κίνδυνο που υπάρχει σε παλαιότερο φ. της εφημερίδας μας), με όσα κακά συνεπάγονται.

Η Μύκονος «μπούκωσε» πλέον, όπως και η Σαντορίνη. Στην περίπτωση της Σαντορίνης με διάφορα αρχικά μέτρα η εκεί τοπική κοινωνία προσπαθεί να αντισταθεί και να κρατήσει το δικό της χρώμα, στη δε Μύκονο μάλλον είναι κάτι που το έχουν αποδεχτεί και ο κινητήριος μοχλός της κοινωνίας -που είναι το οικονομικό όφελος- πιθανά το βλέπει διαφορετικά. Μπορεί λοιπόν τα δύο νησιά να «μπούκωσαν», αλλά οι παραθεριστές και ιδιαίτερα τα οικονομικά κεφάλαια δεν ανησυχούν, αφού όπως φαίνεται βρήκαν το νέο τους Ελ Ντοράντο, που είναι η Πάρος! Τα χρήματα που έχουν πέσει τα τελευταία χρόνια στην Πάρο από κεφαλαιούχους είναι όχι μόνο πάρα πολλά, αλλά είναι δυσανάλογα για την εποχή μας… Και χρήματα χωρίς μία άλλη προοπτική δε βάζει κανένας… Κάτι ξέρουν, που εμείς δε το γνωρίζουμε!

Οι αποδείξεις – η απογοήτευση…

Η εφημερίδα «Πρώτο Θέμα» την περασμένη Κυριακή στην έντυπη έκδοση της και σε άρθρο με τίτλο: «Το «χρηματιστήριο» των νησιών του Αιγαίου: Ποια ανέβηκαν, ποια έπεσαν», γράφει:

«Το success story της Πάρου, όπου βρήκαν καταφύγιο οι πρώην θαμώνες της Μυκόνου (…).Το Νησί των Ανέμων πλήττεται από το φαινόμενο των κλοπών με αποτέλεσμα τη διαρκή δυσφήμησή του, όπως συμβαίνει άλλωστε και με το φαινόμενο της ακρίβειας, με αρκετούς επισκέπτες να ανεβάζουν στο Διαδίκτυο υποτιμητικά και χλευαστικά σχόλια για τις υψηλές τιμές του, κάτι που λειτούργησε αποτρεπτικά για τουρίστες που εκδήλωσαν ενδιαφέρον να επισκεφτούν το κυκλαδίτικο νησί για πρώτη φορά. Από την άλλη εξαφανίστηκαν οι Έλληνες τουρίστες που βρήκαν καταφύγιο σε άλλα νησιά, όπως η Πάρος, οι Σπέτσες κλπ. (…).

2019 09 08 limani3

 

Στην Πάρο πάλι, τα νούμερα είναι και φέτος εντυπωσιακά. Για άλλη μία χρονιά τα στοιχεία που αντικατοπτρίζουν την τουριστική κίνηση στο νησί της Πάρου δείχνουν ότι όχι μόνο κρατάει δυνάμεις, αλλά και επαυξάνει. Μετά τους εντυπωσιακά υψηλούς ρυθμούς τουριστικών αφίξεων που σημείωσε τον περασμένο χρόνο, θετικές είναι οι πρώτες ενδείξεις για την πορεία του τουρισμού και το 2019 καθώς, σύμφωνα με τα στοιχεία… (…). Χαρακτηριστικό παράδειγμα του ανοίγματος σε νέες ανερχόμενες αγορές είναι ότι στην πρώτη επιλογή διακοπών για τους Ινδούς τουρίστες βάζει την Πάρο για το φετινό καλοκαίρι η ινδική πλατφόρμα αγοράς online ταξιδιών Travel Triangle. Πρόκειται για την κορυφαία στο είδος της εταιρεία στην Ινδία, η οποία ενώνει τόσο τους ταξιδιώτες όσο και τους ταξιδιωτικούς πράκτορες σε μια κοινή πλατφόρμα. Επιπλέον, η Πάρος απορρόφησε και ένα μεγάλο κομμάτι των Ελλήνων τουριστών και μόνιμων θαμώνων της Μυκόνου οι οποίοι, βλέποντας ότι δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις υψηλές τιμές, προτίμησαν να «μεταναστεύσουν» στο γειτονικό νησί (..)».

Επίσης, στις 25/8/19 ο έλληνας καθηγητής φιλοσοφίας και συγγραφέας, Χρήστος Γιανναράς, εκφράζοντας την απογοήτευσή του έγραφε στην έντυπη «Καθημερινή» και στο κείμενό του «Η Ελλάδα αργεί να πεθάνει», μεταξύ άλλων:

«[…] Ρεαλιστική απειλή αφανισμού, είναι ο τουριστικός αφελληνισμός της χώρας. Οι τουριστικές μας υποδομές είναι ίδιες και απαράλλαχτες με αυτές της Αιγύπτου, της Τουρκίας, Ισπανίας – ή μέτριες απομιμήσεις: Ίδια διεθνοποιημένη τουριστική «αισθητική», πανομοιότυπα οικοδομήματα, τυποποιημένες συμπεριφορές στην παροχή υπηρεσιών, αλλοδαπό προσωπικό. Ίδια εξομοίωση εικόνων, γούστου, σχεδιασμού των χωρών – μέχρι και μουσακά, προκατεψυγμένον, εισάγουμε από την Κίνα! Μακάρι να αντιληφθεί ο κ. Μητσοτάκης ότι ολόκληρη η βόρεια ακτή της Κρήτης, η Μύκονος, η Σαντορίνη, η Ρόδος, η Κέρκυρα, η Πάρος και πάμπολλα ακόμα καυχήματα (άλλοτε) ελληνικής ομορφιάς, δεν είναι πια Ελλάδα. Είναι Γκρεκοτουριστάν».

Η άποψή μας

Η «Φωνή της Πάρου» εκφράζει για μία ακόμα φορά την αγωνία της για τη συνέχεια του νησιού μας και προειδοποιεί ότι τα κεφάλαια που εισρέουν αυτή την εποχή στην Πάρο έχουν σκοπό να μετατρέψουν το νησί σε έναν τόπο που βραχυπρόθεσμα θα έχει οικονομικό όφελος και μακροπρόθεσμα θα μεταβληθεί σε τόπο αποφυγής… Παραδείγματα ουκ ολίγα. Ουδείς σε όλα αυτά δεν πρέπει ακόμα να ξεχνά ότι η Μύκονος έχει μετατραπεί σε μία περιοχή με πορνεία πολυτελείας και ναρκωτικά κάθε είδους…

Επίσης, η «Φ.τΠ.», ζητάει από το δημοτικό συμβούλιο Πάρου μονοθεματική συνεδρίαση για την τουριστική πορεία του νησιού και εν γένει της κοινωνίας που θέλουμε να ζήσουμε όλοι οι μόνιμοι κάτοικοι του τόπου. Ζητούμε και από τους δύο συνδυασμούς του δημοτικού συμβουλίου να τοποθετηθούν επί του θέματος και οι σελίδες μας είναι ανοιχτές για τις προτάσεις τους.

Η Φωνή της Πάρου χρησιμοποιεί cookies για βελτιστοποίηση της εμπειρίας του χρήστη. 
Με τη χρήση αυτού του ιστοτόπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies.