Τίποτα δεν έχει τελειώσει με τις κλεμμένες εικόνες | Εύκολη λεία ο Αγ. Κων/νος ή κάτι άλλο;

Πάρος

Αναπάντητα και πολλά ερωτηματικά παραμένουν για τις τέσσερις κλεμμένες εικόνες από τον Άγιο Κωνσταντίνο Παροικιάς,

Αναπάντητα και πολλά ερωτηματικά παραμένουν για τις τέσσερις κλεμμένες εικόνες από τον Άγιο Κωνσταντίνο Παροικιάς,

για τις οποίες σημειώνουμε ότι παρ’ όλες τις εξελίξεις των τελευταίων ημερών, τίποτα χειροπιαστό δεν υπάρχει σε ό,τι αφορά την επιστροφή τους στην Πάρο ή ακόμα και την επιβεβαίωση της εύρεσης τους.

Η κλοπή στην Πάρο

Τις πρωινές ώρες της Κυριακής, 2 Αυγούστου 2009, διαπιστώθηκε η κλοπή τεσσάρων εικόνων από τον Άγιο Κωνσταντίνο Παροικιάς και το παρεκκλήσιο του Ευαγγελισμού. Για την κλοπή των εικόνων είχε προηγηθεί από αγνώστους σπάσιμο των λουκέτων που υπήρχαν στις πόρτες. Σημειώνουμε ότι εκείνη την εποχή (2009) δεν υπήρχαν ιδιαίτερα προληπτικά μέτρα στον Άγιο Κωνσταντίνο για παρόμοια γεγονότα.

3.JPG

Από τον Αγ. Κωνσταντίνο κλάπηκαν δύο εικόνες. Η μία ήταν η εικόνα του Χριστού διάστασης 0,68Χ0,85 με την προσωνυμία: «Ο Βασιλεύς των Βασιλέων και Μέγας Αρχιερεύς», που είναι κρητικής τεχνοτροπίας και στο κάτω μέρος της εικόνας αναγράφεται «Χείρ Βίκτωρος», και είναι έργο πιθανότατα, του αγιογράφου Βίκτωρα από την Κρήτη, τον 17ο αιώνα. Ο αγιογράφος, Βίκτωρας, εργαζόταν κατά παραγγελία στον Χάνδακα της Κρήτης και θεωρείται εις εκ των εκπροσώπων της Κρητικής Σχολής. Για τη συγκεκριμένη εικόνα (η οποία είναι αυτή για την οποία έχουμε στοιχεία για το τι απέγινε μετά την κλοπή της), έγινε προσπάθεια –κατά προφορική δήλωση- να πουληθεί σε γκαλερί της Ευρώπης, αντί 100.000 ευρώ.

Η άλλη εικόνα που κλάπηκε ήταν η «Παναγία η Αμόλυντη» και αυτή Κρητικής τεχνοτροπίας με κάποια ιταλική επίδραση του 17ου αιώνα. Ακόμα, από το παρεκκλήσιο του Ευαγγελισμού κλάπηκε η εφέστια εικόνα του Χριστού, με τεχνοτροπία που μιμείται την Κρητική και στο κάτω μέρος έχει την επιγραφή: «Πήιμα Δαμασκηνού ιερομονάχου - ΑΧΘΜ (=1649) και η εικόνα «Ευαγγελισμός της Θεοτόκου» του τέλους του 17ου ή των αρχών του 18ου αιώνα.

Τέλος, από την εκκλησία είχαν κλαπεί ένας σταυρός και διάφορα άλλα αντικείμενα μικρής αξίας.

Οι αντιδράσεις του Μητροπολίτη, Καλλίνικου

 Η Μητρόπολη Παροναξίας, σύμφωνα με όσα είπε στην εφημερίδα μας ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης, κ. Καλλίνικος, ενημερώθηκε για την υπόθεση της δίκης των κατηγορουμένων για τη συγκρότηση και τη διεύθυνση εγκληματικής οργάνωσης, τυχαία!

Συγκεκριμένα, τον Μητροπολίτη μας τον ενημέρωσε για τη διεξαγωγή της δίκης ένας καθηγητής της Θεολογικής Σχολής, μερικές ημέρες πριν της δίκης στις 19 Νοεμβρίου 2019 στα Ιωάννινα. Η  Μητρόπολη Παροναξίας ζητάει τον επαναπατρισμό των εικόνων και την επαναφορά τους στον Άγ. Κων/νο Παροικιάς. Φυσικά, όλα τα παραπάνω εφόσον εντοπιστούν οι εικόνες, αφού στοιχεία υπάρχουν μόνο για τη μία (Ο Βασιλεύς των Βασιλέων και Μέγας Αρχιερεύς), που βρέθηκε σε οίκο δημοπρασιών (Temple Gallery), στο Λονδίνο!

Για όλους τους παραπάνω λόγους η Μητρόπολη Παροναξίας δήλωσε παρουσία Πολιτικής Αγωγής, ώστε να διεκδικηθούν οι εικόνες.

Ο δικηγόρος

Πολιτική Αγωγή εκ μέρους της Μητρόπολης Παροναξίας έχει αναλάβει ο δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, Αντώνιος Ν. Πεπελάσης.

Στην επικοινωνία που είχε η εφημερίδα μας μαζί του, μας εξήγησε τη μεγάλη διαδικασία που υπάρχει στην υπόθεση, καθώς μόνο η δικογραφία αποτελείται από 7.500 σελίδες! Ακόμα, ο κ. Πεπελάσης μας επιβεβαίωσε ότι έχει επισημανθεί μόνο η μία εικόνα (Ο Βασιλεύς των Βασιλέων και Μέγας Αρχιερεύς) και η δικογραφία πρέπει να διαβαστεί πρόταση – πρόταση, ώστε να βγουν περισσότερα συμπεράσματα. Επίσης, όπως μας είπε «η εικόνα έχει βρεθεί, αλλά δεν έχει αποδοθεί ακόμα».

ΔΙΚΑΣΤΙΚΟ ΜΕΓΑΡΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

ΔΙΚΑΣΤΙΚΟ ΜΕΓΑΡΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

Η δίκη

Η υπόθεση των κλεμμένων εικόνων -που αναβλήθηκε για τις 16/6/2020 στα Ιωάννινα-, θεωρείται μία από τις σημαντικότερες δικαστικές υποθέσεις την προστασία της πολιτιστικής και θρησκευτικής κληρονομιάς.

Η δίκη αναβλήθηκε λόγω της απουσίας του εισαγγελέα και κρίθηκε σκόπιμο να μην ξεκινήσει η εκδίκαση από την εισαγγελέα που τον αναπλήρωνε. Στο εδώλιο του κατηγορουμένου για τη συγκρότηση και διεύθυνση της εγκληματικής οργάνωσης (με βούλευμα του Συμβουλίου Εφετών Ιωαννίνων), θα καθίσει ένας αρχιμανδρίτης, ένας 48χρονος ιδιοκτήτης ξενοδοχειακής μονάδας από τα Τρίκαλα, ένας βιβλιοδέτης στο παλαιοπωλείο του οποίου στο Μοναστηράκι βρέθηκαν κλεμμένα βιβλία και Ευαγγέλια και άλλα δύο άτομα. Η σύλληψη του βιβλιοδέτη το 2015 ήταν αυτή που συνέβαλε καταλυτικά στην υπόθεση και αυτός ήταν που υπέδειξε τον ξενοδόχο από τα Τρίκαλα. Ο ξενοδόχος –γόνος γνωστότατης οικογένειας- είναι εις εκ των πλέον προβεβλημένων επιχειρηματιών στον χώρο του.

Η υπόθεση της εξιχνίασης στην υπόθεση ξεκίνησε το 2011 όταν άρχισαν να εντοπίζονται οι κλεμμένες εικόνες στη γνωστή γκαλερί «Temple» του Λονδίνου και στο Άμστερνταμ. Τον ξενοδόχο αρχικά κατονόμασε σε έκθεσή της η Scotland Yard. Το 2016, από τη Γερμανία, επαναπατρίστηκαν συνολικά εννέα εικόνες –σε δύο χρονικές περιόδους- και αποδόθηκαν οριστικά στο Ελληνικό Δημόσιο. Άλλωστε, από το 2012 η τότε υπηρεσία του υπουργείου Πολιτισμού για θέματα αρχαιοκαπηλίας πληροφορήθηκε από την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση Ηπείρου ότι σε οίκο δημοπρασιών στη Γερμανία (Hargesheimer&Günther, έδρα Düsseldorf) διατίθεντο προς πώληση μεταβυζαντινά κειμήλια κλαπέντα από ελληνικά εκκλησιαστικά μνημεία.

Ο κ. Καχριμάκης

Ο πρώτος που έκανε ενέργειες για τον εντοπισμό των κλεμμένων εικόνων –και είναι εις εκ των κύριων μαρτύρων κατηγορίας στην υπόθεση-, είναι ο περιφερειάρχης Ηπείρου, Αλέξανδρος Καχριμάνης

Ο κ. Καχριμάκης το 2015 πληροφορήθηκε ότι μία από τις κλεμμένες εικόνες της περιοχής του είχε καταλήξει να πωλείται σε παλαιοπωλείο στο Μοναστηράκι. Έτσι, αποφάσισε ο ίδιος να προσποιηθεί τον ενδιαφερόμενο αγοράζοντας μία εικόνα για 500 ευρώ. Μ’ αυτόν τον τρόπο συνελήφθη αρχικά ο παλαιοπώλης – βιβλιοδέτης, ο οποίος στη συνέχεια υπέδειξε ως προμηθευτή του τον ξενοδόχο από τα Τρίκαλα. Ο παλαιοπώλης δικάστηκε για πλημμέλημα… αφού ως τότε (2015), οι ελληνικές Αρχές επέμεναν να εξετάζουν τα χτυπήματα στην Ήπειρο και τη λεηλασία που γίνονταν στην περιοχή χωριστά και όχι ως μία ενιαία δικογραφία. Την ίδια περίοδο κλεμμένες εικόνες των Ιωαννίνων είχαν βρεθεί να πωλούνται στην Ολλανδία σε γκαλερί («HWC Dullaert» Άμστερνταμ και «Zoetmulder» Ντελφτ). Αυτός ήταν και ο λόγος που η Scotland Yard συνέταξε την έκθεση 150 σελίδων –που περιλήφθηκε στη δικογραφία της υπόθεσης- και την έστειλε στις ελληνικές αρχές.

Η interpol

Η Interpol μπήκε στο παιχνίδι μετά την αδυναμία των ελληνικών αρχών να βρουν την άκρη στη υπόθεση της κλοπής των θρησκευτικών κειμηλίων από τις μονές και τις εκκλησίες της Ηπείρου, κυρίως στην περιοχή του Ζαγορίου.

Η Interpol ζήτησε συνεργασία από τις αστυνομικές αρχές των 188 μελών της! Έτσι, στην ιστοσελίδα της –αναρτήθηκαν οι φωτογραφίες πολύτιμων έργων της θρησκευτικής κληρονομιάς μας- που κλάπηκαν τα τελευταία χρόνια. Η διακριτική παρακολούθηση, ενός Έλληνα, που ζει και εργάζεται στο Βερολίνο, οδήγησε μετά στη γνωστή γκαλερί του Λονδίνου, στο Νότινγκ Χιλ.

Τα περίεργα της Πάρου

Μία σπαζοκεφαλιά για πολλούς είναι η κλοπή στον Αγ. Κωνσταντίνο της Παροικιάς. Έτσι, αναρωτιούνται πώς ένα διεθνές κύκλωμα που ουσιαστικά λεηλάτησε την Ήπειρο από τους θρησκευτικούς της θησαυρούς, ασχολήθηκε με μία εκκλησία του νησιού μας.

Πώς δηλαδή, ενώ το κύκλωμα ήξερε πρόσωπα και πράγματα για την Ήπειρο και πώς θα «χτυπήσει» εκεί, γνώριζε και για την Πάρο, και βρήκε «θύμα» την εκκλησία του Αγ. Κωνσταντίνου. Όλοι φυσικά συμφωνούμε ότι η συγκεκριμένη εκκλησία εκείνην την εποχή είχε σχεδόν αφημένη όλη της την περιουσία στη «σιγουριά» δύο απλών λουκέτων. Να είναι μόνο η διαπίστωση ότι τελικά ήταν εύκολος στόχος η εκκλησία; Ναι, αλλά για να «μετακομίσεις» από την Ήπειρο στην Πάρο, πρέπει τουλάχιστον να γνωρίζεις κάποια πράγματα ή να έχεις ντόπιους συνεργούς… Και βέβαια εκείνη η κλοπή ήταν 100% επαγγελματική, αν προσθέσουμε ότι εκτός των τεσσάρων εικόνων οι δράστες έκλεψαν πράγματα πολύ μικρής αξίας, όπως ένας μικρός σταυρός και κηροπήγια. Ήθελαν δηλαδή να αφήσουν την εντύπωση ότι η κλοπή έγινε από κλεφτρόνια, που πήραν ότι βρήκαν μπροστά τους…

Τα περίεργα της εκκλησίας…

Ένας από τους κύριους κατηγορουμένους στην πολύκροτη υπόθεση κλοπής εικόνων από μοναστήρια και ναούς των Ιωαννίνων κυρίως, είναι ένας ιερωμένος (Αρχιμανδρίτης), ο οποίος κατηγορείται ως επικεφαλής της εγκληματικής οργάνωσης και του έχει απαγορευτεί η έξοδος από τη χώρα!

Για τον Αρχιμανδρίτη, η είδηση δεν έπεσε ως «βόμβα» στο χώρο της Εκκλησίας… Ο Αρχιμανδρίτης ήταν δεύτερος στην τάξη στη Μητρόπολη Ιωαννίνων, και είχε εμπλακεί ουκ ολίγες φορές σε δικαστικές διαμάχες. Παρά ταύτα, ο συγκεκριμένος ιερωμένος είναι διευθυντής του Ενιαίου Πολεοδομικού Φορέα της Εκκλησίας και Πολιτείας (ναοδομία) και με επιστολή του ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος στο δικαστήριο Ιωαννίνων –για άλλη δικαστική εκκρεμότητα του Αρχιμανδρίτη-, εξήρε τις… αρετές του και τον κατονόμαζε ως πνευματικό του παιδί. Ακόμα, ο συγκεκριμένος Αρχιμανδρίτης είναι στον κατάλογο της Αρχιεπισκοπής Αθηνών, «προς Αρχιερατεία Εκλόγιμων», δηλαδή αύριο μπορεί να εκλεγεί Μητροπολίτης… Ο τοπικός Τύπος των Ιωαννίνων «βοά» καθημερινά για την παραπάνω κατάσταση, αλλά ως σήμερα, ούτε φωνή ούτε ακρόαση.

Τέλος, για τον συγκεκριμένο Αρχιμανδρίτη ο εκκλησιαστικός Τύπος των Αθηνών είναι έξαλλος, καθώς «θυμήθηκε» και περιπέτειες περασμένων ετών με τον ίδιο πρωταγωνιστή, ενώ αναφέρουν ότι για το θέμα στην Ιερά Σύνοδο της εκκλησίας της Ελλάδος υπήρξαν σφοδρές αντιδράσεις από Μητροπολίτες.

Δ.Μ.Μ.

Η Φωνή της Πάρου χρησιμοποιεί cookies για βελτιστοποίηση της εμπειρίας του χρήστη. 
Με τη χρήση αυτού του ιστοτόπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies.