Κινητικότητα για τα υδατοδρόμια | Τι γίνεται στην Πάρο

Αντίπαρος

Έντονη κινητικότητα υπάρχει τις τελευταίες ημέρες σχετικά με τη λειτουργία των υδατοδρομίων στη χώρα μας και ιδιαίτερα στην περιφέρεια Νοτίου Αιγίου.

Έντονη κινητικότητα υπάρχει τις τελευταίες ημέρες σχετικά με τη λειτουργία των υδατοδρομίων στη χώρα μας και ιδιαίτερα στην περιφέρεια Νοτίου Αιγίου.

Συγκεκριμένα, όπως έγινε γνωστό στις 3/9 η χώρα μας βρίσκεται μερικά βήματα πριν τις προσθαλασσώσεις των υδροπλάνων, με αιχμή αυτών την περιφέρεια Ν. Αιγαίου.

Στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στη Ρόδο μεταξύ των υπευθύνων των εταιρειών («Hellenic Seaplanes», «Ελληνικά Υδατοδρόμια») και του περιφερειάρχη Ν. Αιγαίου Γ. Χατζημάρκου, συζητήθηκαν όλα τα θέματα άμεσης ανάπτυξης των υδατοδρομίων. Μεταξύ αυτών, τα ζητήματα εκπαίδευσης του προσωπικού για τις νέες θέσεις που θα δημιουργηθούν με πρωτοβουλία της περιφέρειας, η διασύνδεση και των 33 υδατοδρομίων του Νοτίου Αιγαίου, οι αεροδιακομιδές με υδροπλάνα - ασθενοφόρα σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα, η αναγκαιότητα ίδρυσης του μητροπολιτικού υδατοδρομίου στην Αττική, η ανάγκη διασύνδεσης με την υπόλοιπη Ελλάδα αλλά και με τα παράλια της Τουρκίας, καθώς και τα νέα τουριστικά προϊόντα που θα δημιουργηθούν.

Στη χρηστικότητα των υδροπλάνων, στις νέες θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν καθώς και στη διασύνδεση των απομονωμένων νησιών της Ελλάδας μέσω του δικτύου υδροπλάνων αναφέρθηκε ο Τάσος Γκόβας, πρόεδρος των Ελληνικών Υδατοδρομίων. Για μετατροπή του Αιγαίου σε Μαλδίβες της Ευρώπης έκανε λόγο ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Hellenic Seaplanes, ενώ ο κ. Χατζημάρκος διαβεβαίωσε ότι τα υδροπλάνα θα πετάξουν στο Αιγαίο κατά τη διάρκεια της θητείας του.

Σήμερα, πλήρως αδειοδοτημένα είναι μόλις τρία υδατοδρόμια, ενώ στόχος των συναρμόδιων υπουργείων Ναυτιλίας, Μεταφορών και Ανάπτυξης είναι η επιτάχυνση των διαδικασιών αδειοδότησης, ώστε να ξεκινήσει άμεσα η ανάπτυξη του κλάδου. Όσο μεγαλύτερο είναι το δίκτυο υδατοδρομίων τόσο αυξάνεται η βιωσιμότητα του εγχειρήματος. Με την υπογραφή μεταξύ των εμπλεκομένων στη Ρόδο αυξάνεται ο αριθμός των υδατοδρομίων κατά 20, με στόχο να υπερβούν τα 100 σε όλη την Ελλάδα.

Το δίκτυο

Σε δίκτυο υδατοδρομίων για τα νησιά της Δωδεκανήσου και των Κυκλάδων προχωρά η περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου που έχει θέσει σε προτεραιότητα το συγκεκριμένο ζήτημα, θεωρώντας, ότι θα έχει σημαντικές θετικές επιπτώσεις στην ανάπτυξη των νησιών και στην επίλυση χρόνιων συγκοινωνιακών αναγκών.

Στο πλαίσιο αυτό, το περιφερειακό συμβούλιο Νοτίου Αιγαίου, αποφάσισε την εναρμόνιση με το νέο θεσμικό πλαίσιο που διέπει την ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίων, των 23 προγραμματικών συμβάσεων για τη μελέτη, κατασκευή και άδεια ίδρυσης και λειτουργίας ισάριθμων υδατοδρομίων στα νησιά του Ν. Αιγαίου, καθώς και δύο νέες προγραμματικές συμβάσεις με τα κατά τόπους δημοτικά λιμενικά ταμεία για δύο ακόμη υδατοδρόμια σε Μύκονο και Σίφνο.

Συγκεκριμένα, μετά από συνεννόηση της περιφερειακής αρχής με τα συναρμόδια υπουργεία, το περιφερειακό συμβούλιο προέβη στην έγκριση των τροποποιήσεων των 23 προγραμματικών συμβάσεων, με βάση τα προβλεπόμενα στο νέο σχέδιο νόμου, στη διαμόρφωση του οποίου πρωταγωνιστικό ρόλο διαδραμάτισε η περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, προκειμένου να επισπευθούν οι διαδικασίες υλοποίησης του μεγαλεπήβολου στόχου της δημιουργίας του πρώτου δικτύου υδατοδρομίων στη χώρα, στόχο που υιοθέτησαν και τα αρμόδια υπουργεία, προβαίνοντας στις προτεινόμενες από την περιφερειακή αρχή τροποποιήσεις του θεσμικού πλαισίου.

Οι επικαιροποιημένες προγραμματικές συμβάσεις αφορούν τα υδατοδρόμια: Αστυπάλαιας, Λέρου, Λειψών, Ρόδου, Κω, Τήλου, Χάλκης, Καστελλορίζου, Καρπάθου, Κάσου, Νισύρου, Καλύμνου, Σύμης, Σύρου, Μήλου, Θήρας, Πάρου, Νάξου, Κύθνου, Κέας, Αμοργού, Άνδρου, Σικίνου, ενώ εγκρίθηκαν και δύο νέες προγραμματικές συμβάσεις για την ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίων σε Μύκονο και Σίφνο.

Τα συναρμόδια υπουργεία Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ανταποκρίθηκαν θετικά στο καθόλα τεκμηριωμένο αίτημα της περιφερειακής αρχής για την ανάγκη εκσυγχρονισμού του ισχύοντος μέχρι σήμερα θεσμικού πλαισίου, το οποίο δημιουργούσε πολλά προσκόμματα στην πορεία υλοποίησης του δικτύου υδατοδρομίων και περιέλαβαν στο νέο θεσμικό πλαίσιο τις προτάσεις της περιφερειακής αρχής, προκειμένου η διαδικασία να προχωρήσει απρόσκοπτα και κατά το δυνατόν ταχύτερα.

Η ίδρυση του δικτύου υδατοδρομίων στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου θα λειτουργήσει ευεργετικά για την άρση της απομόνωσης, τη σύσφιξη των σχέσεων των τοπικών κοινωνιών με τον κυρίως εθνικό κορμό της χώρας και την εμπορική και κοινωνική ανάπτυξη των νησιών. Παράλληλα, δημιουργεί μια σημαντική αναπτυξιακή προοπτική, αφού ενισχύεται ο τομέας του τουρισμού που αποτελεί για τα νησιά, βασικό πυλώνα ανάπτυξης, ενώ δημιουργείται ένα σημαντικό πεδίο επένδυσης με σημαντικά οφέλη ιδιαίτερα για τις νησιωτικές μας κοινωνίες.

Η δραστηριοποίηση υδροπλάνων θα λειτουργήσει ως ένας εναλλακτικός τρόπος μετακίνησης, μία επιπλέον συγκοινωνιακή επιλογή, επικουρικά και συμπληρωματικά με τις υπηρεσίες που παρέχονται καθ' όλη τη διάρκεια του έτους από την ακτοπλοΐα και τις αερομεταφορές.

Οι δηλώσεις Χατζημάρκου

 

2019 09 30 idroplana2

Ο περιφερειάρχης, Ν, Αιγαίου, Γ. Χατζημάρκος, σε δηλώσεις του στα ΜΜΕ, εξέφρασε την αισιοδοξία του για την εξέλιξη αυτή και είπε:

«[…] Είμαι πολύ χαρούμενος, είναι μια αισιόδοξη μέρα η σημερινή, πρωτίστως για μας τους νησιώτες, αλλά και για όλη τη χώρα. Μια μέρα που στέλνει το μήνυμα ότι τα πράγματα μπορούν να πάνε καλύτερα εάν με καθαρό μυαλό, πίστη και επιμονή υπηρετήσεις όλους τους στόχους. Χρειάστηκε να δουλέψουμε χρόνια, χρειάστηκε να ξεπεράσουμε απίθανα εμπόδια. Κάποια ήταν αναμενόμενα, κάποια ήταν εντελώς παράλογα. Δεν το βάλαμε κάτω ποτέ.

Τα υδροπλάνα που πετούσαν κάποτε στα νησιά μας, τις δεκαετίες του 1920 και του 1930, ξένων αεροπορικών εταιρειών τότε, θα πετάξουν ξανά στο Νότιο Αιγαίο. Το δίκτυο των υδατοδρομίων που ονειρευτήκαμε θα υλοποιηθεί και μέσα σε αυτή τη θητεία θα μπορέσουμε και εμείς  και οι νησιώτες και η χώρα ολόκληρη να απολαύσει μια νέα προοπτική, που για μας, στα μεγάλα νησιά, μπορεί να αποτελεί μια πρόσθετη δυνατότητα μετακίνησης, αλλά για ορισμένα νησιά είναι κάτι που θα ανατρέψει τα δεδομένα τους. Δεν θα επιτρέψω με τίποτα αυτή η ευκαιρία να χαθεί. Τα υδροπλάνα θα πετάξουν στα νησιά μας το συντομότερο δυνατόν. Εύχομαι όλοι να ζήσουν την ικανοποίηση αυτού που τήρησε την υπόσχεση του, αυτή που εγώ αισθάνομαι σήμερα».

Διϋπουργική σύσκεψη

Ενημερωτική συνάντηση πραγματοποιήθηκε στις 23/9 στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ανάμεσα στον υπουργό, Γιάννη Πλακιωτάκη και εκπροσώπους της «Ελληνικά Υδατοδρόμια».

Ο κ. υπουργός, αναφέρθηκε στην διϋπουργική σύσκεψη για τα υδατοδρόμια που πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων στην οποία, μαζί με τον  κύριο Πλακιωτάκη, μετείχαν οι υπουργοί: Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης και οι Υφυπουργοί Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νίκος Παπαθανάσης και Μεταφορών και Υποδομών, Γιάννης Κεφαλογιάννης.

Οι υπουργοί έθεσαν χρονοδιάγραμμα εντός διμήνου να παρουσιαστεί το νέο απλουστευμένο θεσμικό πλαίσιο για την λειτουργία των υδατοδρομίων που θα οδηγήσει στην ανάπτυξη δικτύου υδροπλάνων στην Ελλάδα.

Η Πάρος

Στις 24/6/2016 είχε υπογραφεί προγραμματική σύμβαση μεταξύ της περιφέρειας Ν. Αιγαίου και του δημοτικού λιμενικού Ταμείου Πάρου Αντιπάρου για το έργο: «Μελέτη, Κατασκευή και Άδεια Ίδρυσης και Λειτουργίας Υδατοδρομίου στην Πάρο».

Σύμφωνα με το σκεπτικό της απόφασης: «[…] Η ίδρυση υδατοδρομίου στην Πάρο, θα λειτουργήσει ευεργετικά για την άρση της απομόνωσης, τη σύσφιξη των σχέσεων των τοπικών κοινωνιών με τον κυρίως εθνικό κορμό της χώρας και την εμπορική και κοινωνική ανάπτυξη νησιών και τόπων του Νομού Κυκλάδων, που σήμερα δικαιολογημένα αισθάνονται στο περιθώριο. Η δραστηριοποίηση υδροπλάνων, δύναται να λειτουργήσει ως ένας εναλλακτικός τρόπος μετακίνησης, μία επιπλέον συγκοινωνιακή επιλογή, επικουρικά και συμπληρωματικά με τις υπηρεσίες που παρέχονται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους από την ακτοπλοΐα και τις αερομεταφορές. Η λειτουργία υδατοδρομίου δημιουργεί μια σημαντική αναπτυξιακή προοπτική, αφού ενισχύεται ο τομέας του τουρισμού που αποτελεί για τα νησιά, βασικό πυλώνα ανάπτυξης, ενώ δημιουργείται ένα σημαντικό πεδίο επένδυσης με σημαντικά οφέλη ιδιαίτερα για τις νησιωτικές μας κοινωνίες».

Σημειώνουμε ότι το έργο προϋπολογισμού 150.000 ευρώ προ ΦΠΑ, θα χρηματοδοτηθεί από την περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και είναι ενταγμένο στο τεχνικό πρόγραμμα της περιφερειακής ενότητας Κυκλάδων έτους 2016.

Ναι αλλά πού στην Πάρο;

Ο μεγάλος πονοκέφαλος στην Πάρο είναι η χωροθέτηση του υδατοδρομίου στο νησί μας. Επίσημα, το δημοτικού συμβούλιο Πάρου, μετά και από πρόταση του διοικητικού συμβουλίου του λιμενικού ταμείου Πάρου – Αντιπάρου, έχει προτείνει το παλιό αεροδρόμιο του νησιού μας.

Επίσης, μία δεύτερη σκέψη που υπάρχει και έχει συζητηθεί, είναι το βόρειο τμήμα του λιμανιού της Πούντας, ώστε να εξυπηρετείται από τα υδροπλάνα και η Αντίπαρος. Αυτή η πρόταση έχει όμως κάποια μείον, καθώς στο συγκεκριμένο χώρο υπάρχει έντονος κυματισμός, ενώ χρειάζεται και σχεδιασμός αεροδιάδρομου από Παροικιά προς Πούντα.

Η αντίδραση των εταιρειών

Οι εταιρείες που θα εκμεταλλευτούν τις γραμμές επιθυμούν διακαώς (και το έχουν κάνει επίσημα αυτό) η προσθαλάσσωση των υδροπλάνων τους να γίνεται σε λιμενικούς χώρους και συγκεκριμένα στην Πάρο, είτε στον λιμένα Παροικιάς, είτε στη Νάουσα.

Οι εταιρείες επιθυμούν αυτές τις δύο περιοχές για να βρίσκονται τα υδροπλάνα τους καταρχήν μέσα στον ιστό μίας πόλης, αλλά κυρίως και για άλλους οικονομικούς λόγους. Δηλαδή, οι εταιρείες δε θέλουν να ανεβάσουν το κοστολόγιό τους με τα έξοδα. Αυτός είναι ο λόγος που απέρριψαν και πρόταση για την προσγείωση των υδροπλάνων τους στο νέο αεροδρόμιο, με το οποίο δε θέλουν να μπλέξουν, αφού εκεί θα έχουν ζητήματα γραφειοκρατίας, αλλά και άλλα προβλήματα όπως το ωράριο λειτουργίας του αεροδρομίου, ελεγκτής κυκλοφορίας κλπ.

Η Φωνή της Πάρου χρησιμοποιεί cookies για βελτιστοποίηση της εμπειρίας του χρήστη. 
Με τη χρήση αυτού του ιστοτόπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies.