ΠΡΟΤΑΣΗ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΚΚΕ : «Μέτρα ανακούφισης της λαϊκής οικογένειας από τα χρέη»

> Ελλάδα

Πρόταση νόμου για τη λήψη μέτρων πραγματικής ανακούφισης των λαϊκών οικογενειών από χρέη καταθέτει η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ,

βασιζόμενη σε πρόταση νόμου που είχε καταθέσει και στις 11 Νοέμβρη 2015. Το ΚΚΕ είχε καταθέσει και ανάλογη τροπολογία στις 7 Νοέμβρη 2014. Ανάλογη πρόταση νόμου είχε καταθέσει το ΚΚΕ και στις 4 Σεπτέμβρη 2012.

Μπορείτε να δείτε την πρόταση νόμου, την αιτιολογική έκθεση και τα άρθρα της πρότασης νόμου ΕΔΩ. 

Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ καταθέτει την πρόταση νόμου «Μέτρα ανακούφισης της λαϊκής οικογένειας από τα χρέη».

Η πρόταση νόμου του ΚΚΕ εισάγει διατάξεις που στοχεύουν στην ανακούφιση της λαϊκής οικογένειας από την υπερχρέωση στην Εφορία, τα Ασφαλιστικά Ταμεία, τους ΟΤΑ και στις Τράπεζες προβλέποντας τη δραστική μείωση των χρεών των λαϊκών οικογενειών.

Τα μέτρα αυτά είναι επιτακτικά αναγκαία δεδομένου ότι η μεγάλη πλειοψηφία των λαϊκών νοικοκυριών πνίγεται κυριολεκτικά στα χρέη, τα οποία δεν μπορεί να αποπληρώσει, οδηγώντας εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενους, αυτοαπασχολούμενους, φτωχούς αγρότες και κτηνοτρόφους κυριολεκτικά σε απόγνωση.

Η εξέλιξη αυτή δεν είναι τυχαία. Είναι απόρροια των πολιτικών που ακολουθήθηκαν την τελευταία 15ετία, τόσο από τις προηγούμενες όσο και από τη σημερινή κυβέρνηση, της επίθεσης στα δικαιώματα των εργαζομένων που κλιμακώνεται με εφαλτήριο την νέα κρίση, της φοροεπιδρομής, της ραγδαίας μείωσης των εισοδημάτων τους και του καπιταλιστικού δρόμου ανάπτυξης που οδηγεί τα λαϊκά στρώματα σε σχετική και απόλυτη εξαθλίωση.

Συγκεκριμένα:

Με το άρθρο 1 διαγράφονται το σύνολο των τόκων και προσαυξήσεων για οφειλές προς την Εφορία μέχρι 20.000 ευρώ καθώς επίσης μειώνεται το αρχικό βεβαιωθέν πόσο για συγκεκριμένες κατηγορίες.

Με το άρθρο 2 ρυθμίζονται χρέη προς τα Ασφαλιστικά Ταμεία μη μισθωτών.

Με το άρθρο 3 δίνεται η δυνατότητα στα Δημοτικά Συμβούλια, με βάση τους όρους και τις προϋποθέσεις που καθορίζονται στο παρόν, να προβαίνουν στη διαγραφή χρεών, βεβαιωθέντων ή μη, με βάση εισοδηματικά κριτήρια και με γνώμονα την προστασία των λαϊκών οικογενειών.

Με το άρθρο 4 ορίζεται το πεδίο εφαρμογής των μέτρων ανακούφισης που προτείνονται με την παρούσα πρόταση νόμου για χρέη προς τις Τράπεζες. Ο προσδιορισμός γίνεται με βάση εισοδηματικά κριτήρια, στα οποία προβλέπεται προσαύξηση λόγω παιδιών.

Με το άρθρο 5 δίνεται ο ορισμός της έννοιας «οφειλή προς τις τράπεζες», ο οποίος χρησιμοποιείται για τις ανάγκες της πρότασης νόμου, εκτός αν η έννοια αυτή προσδιορίζεται διαφορετικά στις επιμέρους διατάξεις της πρότασης νόμου.

Με το άρθρο 6 προβλέπεται ότι από την οφειλή των λαϊκών νοικοκυριών προς τις τράπεζες, όπως αυτή έχει διαμορφωθεί κατά την έναρξη ισχύος της πρότασης νόμου, διαγράφονται κάθε είδους τόκοι (συμβατικοί, υπερημερίας κλπ.).

Με το άρθρο 7 προβλέπεται ότι από το συνολικό ποσό των οφειλών των λαϊκών νοικοκυριών προς τις τράπεζες, μετά την αφαίρεση των τόκων του προηγούμενου άρθρου, διαγράφεται κάθε ποσό που αντιστοιχεί στον τυχόν πραγματοποιηθέντα ανατοκισμό και στην τυχόν πραγματοποιηθείσα κεφαλαιοποίηση κάθε μορφής τόκου, μέχρι την έναρξη ισχύος της πρότασης νόμου.

Με το άρθρο 8 προβλέπεται ότι από τις οφειλές των λαϊκών νοικοκυριών προς τις τράπεζες, όπως αυτές διαμορφώνονται μετά τη διαγραφή των τόκων, του ανατοκισμού και της κεφαλαιοποίησης των κάθε μορφής τόκων, σύμφωνα με τα προηγούμενα άρθρα 6 και 7, διαγράφεται ποσοστό ύψους 50%.

Με το άρθρο 9 ορίζεται ότι:

α) Η εναπομένουσα, μετά τη διαγραφή τόκων, ανατοκισμού και ανακεφαλαιοποίησης κάθε μορφής τόκων και τη διαγραφή ποσοστού 50% του εναπομένοντος ποσού, σύμφωνα με τα πιο πάνω άρθρα 6,7 και 8, οφειλή των λαϊκών νοικοκυριών προς τις τράπεζες, παύει να γεννά τόκους από την έναρξη ισχύος της πρότασης νόμου και για όσο διάστημα διαρκεί η οικονομική κρίση.

β) Επιπλέον, για την στο παραπάνω α’ εδάφιο εναπομένουσα προς τις τράπεζες οφειλή, εφόσον αυτή αφορά ανέργους, προβλέπεται αναστολή της πληρωμής τους, για όσο διάστημα διαρκεί η οικονομική κρίση.

Με το άρθρο 10 ορίζεται ότι:

α) Ειδικά για τις οφειλές των ΕΒΕ, προς τις τράπεζες, οι οποίες αφορούν την επαγγελματική τους δραστηριότητα (επαγγελματικά δάνεια) προβλέπεται μείωση, σε ποσοστό 30% και αν πρόκειται για ΕΒΕ που έχουν κλείσει τις επιχειρήσεις τους και είναι άνεργοι η μείωση φτάνει το 50%, για δάνεια μέχρι 300.000 ευρώ.

β) Ειδικά για τις οφειλές των φτωχών αγροτοκτηνοτρόφων και ψαράδων, προς τις τράπεζες, οι οποίες αφορούν την επαγγελματική τους δραστηριότητα (επαγγελματικά δάνεια) προβλέπεται επίσης μείωση, σε ποσοστό 30%

γ) Διασφαλίζεται, με ευθύνη του κράτους, η παροχή από τα πιστωτικά ιδρύματα και μάλιστα χωρίς υποθήκη ή προσημείωση υποθήκης περιουσιακών τους στοιχείων, άτοκων καλλιεργητικών δανείων σε μικρούς και μεσαίους αγρότες και κτηνοτρόφους για την αγορά καλλιεργητικών εφοδίων για την τρέχουσα καλλιεργητική περίοδο.

Με το άρθρο 11 προβλέπεται η αυτοδίκαιη παύση κάθε μορφής πράξης αναγκαστικής εκτέλεσης από πλευράς των τραπεζών, σε βάρος των οφειλετών λαϊκών οικογενειών, για οφειλόμενα ποσά μέχρι την έναρξη ισχύος της πρότασης νόμου.

Με το άρθρο 12, παίρνοντας υπόψη κυρίως το γεγονός ότι η Αγροτική Τράπεζα Ελλάδας ΑΕ είχε υποθηκεύσει τα περιουσιακά στοιχεία των αγροτών για αξία πολλαπλάσια του ύψους των χορηγηθέντων προς αυτούς δανείων, προτείνεται ο αυτοδίκαιος περιορισμός του ύψους των απαιτήσεων των πιστωτικών ιδρυμάτων που εξασφαλίζονται με υποθήκη ή με προσημείωση υποθήκης σε βάρος των περιουσιακών στοιχείων κάθε δανειολήπτη, στο ύψος του αρχικού ποσού της σύμβασης δανείου.

Με το άρθρο 13 προβλέπεται η κατάργηση κάθε διάταξης που έρχεται σε αντίθεση με τις διατάξεις της πρότασης νόμου.

Με το άρθρο 14 καθορίζεται ο χρόνος έναρξης ισχύος των διατάξεων της πρότασης νόμου.

Η Φωνή της Πάρου χρησιμοποιεί cookies για βελτιστοποίηση της εμπειρίας του χρήστη. 
Με τη χρήση αυτού του ιστοτόπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies.