«Η επιστροφή ΠΑΡΙΣΙ ΠΑΡΟΣ»

Εκδηλώσεις

Είναι αλήθεια πως η ταχύτητα των αισθημάτων, παραστάσεων, σκέψεων, συναισθημάτων και βιωμάτων μας, πλέον, είναι τέτοια, που κατά κανόνα  αυτά περνούν «άγουρα» κι «αχώνευτα» στο χώρο του μη συνειδητού.

Πόση απροσδιοριστία υπάρχει, άραγε, στο πόσο και πώς αυτά τα βιώματα διαπλάθουν το χαρακτήρα και την ιδιοσυγκρασία μας; Πόσο δίκιο έχει η Μοσχούλα Κοντόσταυλου-Σταυράκη όταν αναρωτιέται: «Τι είμαστε; Οι αγάπες μας. Αυτό είμαστε». Κι επειδή «όταν θέλεις να ξεχάσεις τρέχεις κι όταν πας αργά θυμάσαι», η ίδια, προσθέτει πως «δεν μπορεί την ταχύτητα». Μου ξύπνησε αυτή της η φράση μια ανάμνηση από αίθουσα αναμονής, έξω από χειρουργείο νοσοκομείου της Νέας Υόρκης, με αγαπημένους να αγωνιούν, όπου δέσποζε η πινακίδα «Slow me down my Lord|

2020 07 27 mosxoula

Το «Η επιστροφή ΠΑΡΙΣΙ ΠΑΡΟΣ» είναι ένα μυθιστόρημα, το οποίο επανατοποθετεί τον έρωτα στο κέντρο της ύπαρξης και την ύπαρξη στο κέντρο του συλλογικού μας γίγνεσθαι. Οι γενιές που μεγαλώναμε στις δεκαετίες του 60, 70 και 80, βιώσαμε έντονα ένα αλλόκοτα αντιφατικό και συνάμα γοητευτικό στην αντινομία του περιβάλλον. Ζήσαμε τη μεγαλύτερη ίσως περίοδο αναθεωρήσεων στη συλλογική μας αυτοσυνείδηση. Νέες επιστημονικές γνώσεις, δικτατορίες, πολιτικές ιδεολογίες και κινήματα,  φιλοσοφικές αναζητήσεις, ιδέες εγχώριες κι άλλες που έρχονται απ’ έξω για να οσμωθούν με τις ντόπιες.

 Επανάσταση στην αισθητική, τις τέχνες, την ποίηση. Στη μουσική για παράδειγμα, ήτανε δικός μας ο Μητρόπουλος και η Κάλλας, όσο ήτανε και ο Τσιτσάνης, κι ο Βαμβακάρης, κι ο Μπαγιαντέρας. Η μεγάλη ποίηση του Ελύτη, του Σεφέρη, του Καβάφη, του Ρίτσου και τόσων άλλων, χωρίς να αποκαθηλωθεί από το υπέροχο ύψος της, έγινε στίχος και τραγούδι, που τραγουδήθηκε απ’ όλους μας με την μεγαλοφυή μουσική των Χατζηδάκη, Θεοδωράκη, Ξαρχάκου και των άλλων. Στην  καρδιά μας όμως δονούσε εξ ίσου οικείος ο τόνος και ο στίχος των Beatles και των πρωταγωνιστών του Woodstock. Με τον ίδιο τρόπο, οι ιδέες και οι απόψεις στην καθημερινή μας κουβέντα δεν ήταν αξεσουάρ στην ακηδία μας, αλλά μάλλον εναγώνια αναζήτηση σηματωρού. Και βέβαια, μη φανταστείτε πως δεν βλέπαμε, που και που, να ξεπροβάλλει, από εδώ και από εκεί, η Μαντάμ Σουσού. Ξεδοντιασμένη. Ναι, αλλά ολοζώντανη.

Δε θα μπορούσε αυτή η τόσο ετερόκλητη, όσο γόνιμη και συναρπαστική πολιτισμική πραγματικότητα να αποτυπωθεί, σαν αλληγορία, καλύτερα από ότι στην περιγραφή ενός νησιώτικου αρχοντικού, του προσφιλούς χώρου, όπου γίνονται οι βεγγέρες των ηρώων του μυθιστορήματος. «Ήταν», γράφει, «εκείνα τα παλιά απλά αρχοντικά δωμάτια των νησιώτικων σπιτιών με τα λίγα πράγματα, παράταιρα και συμφιλιωμένα», για να συμπληρώσει κάπου αλλού «γι’ αυτό και το μόνο στυλ που αγάπησα στη ζωή μου, είναι η έλλειψη στυλ».

Η Μοσχούλα Κοντόσταυλου-Σταυράκη στο μυθιστόρημά της «Η επιστροφή ΠΑΡΙΣΙ ΠΑΡΟΣ»  δεν ανακαλεί απλώς γεγονότα της προσωπικής της και όχι μόνο ιστορίας, για να πλάσει τελικά μια ερωτική ιστορία. Δεν φαίνεται να την ενδιαφέρει, καν, η προσπάθεια να «κατανοήσει» τους ήρωες του μυθιστορήματος. Υπερβαίνει κάθε πειρασμό ακόμη και να τους περιγράψει. Υπερβαίνει ακόμη και αυτόν τον αισθησιασμό και  ερωτισμό, αυτονόητα σ’ ένα μυθιστόρημα, που έχει σαν πυρήνα του τον έρωτα. Αντιθέτως δημιουργεί μια αρχετυπική παράσταση της ζωής, που έχει σαν πυρήνα τον έρωτα. Διαβάζοντας τα χειρόγραφα, είχα την αίσθηση ότι έχω μπροστά μου μια προϋπάρχουσα ανάγλυφη παράσταση πάνω σε διάφανη Παρία Λίθο, τόσο εύπλαστη, όσο και φινιρισμένη στη διαύγειά της. Και η Μοσχούλα Κοντόσταυλου-Σταυράκη με αριστοτεχνικό τρόπο και σιγά-σιγά, να κινεί το φως απάνω στην παράσταση, αλλάζοντας συνεχώς και κατάλληλα τα χρωματιστά φίλτρα της φωτεινής ματιάς της. Κάποιες φορές αναρωτήθηκα, αν η ίδια, καθώς το έγραφε, φανταζόταν πως θα δημιουργούσε στον αναγνώστη μια τέτοια εντύπωση, και γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο, έκανε την τιμή σε έναν γλύπτη να προλογίσει αυτό το αριστουργηματικό της κείμενο.

Αριστείδης Βαρριάς

Δρ. Θεολογίας-Γλύπτης

Το βιβλίο θα παρουσιαστεί στον αύλιο  χώρο του Μουσείου του Πάρκου την Πέμπτη  30 Ιουλίου στις 8.οο μ.μ.

Η Φωνή της Πάρου χρησιμοποιεί cookies για βελτιστοποίηση της εμπειρίας του χρήστη. 
Με τη χρήση αυτού του ιστοτόπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies.