16
Κυρ, Δεκ

Η σημασία της μουσικής εκπαίδευσης σήμερα

Πολιτισμός - Τέχνες

Η επαφή του ανθρώπου με τη μουσική ξεκινάει πολύ νωρίς, ήδη από την εμβρυακή ηλικία.

Είναι γνωστό ότι υπάρχουν μαθήματα μουσικής για εγκύους καθώς και μαθήματα μουσικής για μητέρες μαζί με τα βρέφη τους. Τα μικρά παιδιά μπορούν να ξεκινήσουν μάθημα μουσικοκινητικής αγωγής μόνα τους ήδη από την ηλικία των 2,5 ετών, εφόσον φυσικά υπάρχει ειδικός παιδαγωγός και ανάλογο τμήμα.

Η ηλικία των τεσσάρων ετών είναι ιδανική για να έρθει το νήπιο σε πρώτη επαφή με οργανωμένο μάθημα μουσικής. Τα παιδιά σ’ αυτή την ηλικία δεν είναι πια τόσο παθητικά, είναι περισσότερο κοινωνικά και μπορούν πιο εύκολα να ενταχθούν σε μια ομάδα. Στην ηλικία των 6-8 ετών τα παιδιά παρουσιάζουν έντονη σωματική και ψυχική ανάπτυξη.

Ένας σπουδαίος τρόπος επαφής του παιδιού με τη μουσική είναι το τραγούδι το οποίο αποτελεί σπουδαίο μέσο έκφρασης και επικοινωνίας. Είναι σημαντικό τα παιδιά να μάθουν να τοποθετούν σωστά τη φωνή τους από νωρίς. Οι βάσεις για το σωστό τραγούδι μπαίνουν στην προσχολική ηλικία, που είναι και η πιο κρίσιμη για την μουσική ανάπτυξη του παιδιού.

Όταν ολοκληρώσει την πρώτη δημοτικού το παιδί έχει πλέον τα απαραίτητα εφόδια, σωματικά και ψυχικά για να ξεκινήσει την εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου, παρακολουθώντας ατομικό μάθημα μουσικής.

Το παιδί, που έχει ήδη μια επαφή με την μουσική από μικρή ηλικία, είναι πιθανό να εκφράσει γρήγορα την επιθυμία του για την εκμάθηση ενός συγκεκριμένου μουσικού  οργάνου. Για άλλα παιδιά η επιλογή αυτή δεν έρχεται γρήγορα. Είναι καλό, γονείς και καθηγητές, να σεβαστούν την αρχική επιθυμία του παιδιού.

Πολλές έρευνες έχουν γίνει σχετικά με την επίδραση της μουσικής στον ανθρώπινο εγκέφαλο, ενεργοποιώντας νευρώνες του εγκεφάλου που δεν χρησιμοποιούνται σε  άλλες δραστηριότητες. Η ενεργοποίηση αυτή έχει σαν αποτέλεσμα την αύξηση επίδοσης των μαθητών που κάνουν μουσική και στα άλλα μαθήματα του σχολείου τους.

Οποιοσδήποτε μπορεί να μάθει κάποιο μουσικό όργανο ή να τραγουδήσει αρκετά καλά μέσα σε μια χορωδία, αρκεί να του δοθεί η ευκαιρία. Η εκμάθηση της μουσικής απευθύνεται ή θα έπρεπε να απευθύνεται σε όλους και όχι μόνο στα ταλέντα.

Ο δρόμος στη μουσική είναι πάντα ίδιος, μακρύς και όμορφος. Απαιτεί χρόνο, αγάπη, αφοσίωση, πείσμα και επιμονή, που τελικά όμως ανταμείβουν τον νέο μουσικό με πολλά ευεργετικά συναισθήματα και πολύτιμες εμπειρίες ζωής.

Όπως έχει πει ένας 11χρονος μαθητής: «Δε θα πείναγα χωρίς μουσική. Όμως η μουσική κάνει την ζωή μου καλύτερη».


 

Μαρουλία Κοντού

Πιανίστα

Διευθύντρια ωδείου «Μυθωδία»