Ο μονόλογος ενός «διαφορετικού» | Tης Ελ. Χανιώτη

> Απόψεις

Λευτέρης:«Προχθές ήμουν πολύ χάλια, έκλαιγα.

Λευτέρης:«Προχθές ήμουν πολύ χάλια, έκλαιγα.

Νιώθω εγκλωβισμένος, μόνος. Είμαι όλη μέρα κολλημένος στον υπολογιστή, δεν έχω έναν άνθρωπο να μιλήσω. Έχω «φάει» απόρριψη από τον έναν, από τον άλλον, και καμιά φορά «τρώω» απόρριψη ακόμα και από την οικογένειά μου. Να τους λες πως θέλεις να μιλήσετε και να σου λένε «θα κοιτάξω πότε έχω ελεύθερο χρόνο και θα σου πω». Ε όχι. 

Οι άνθρωποι έχουν χάσει πλέον την επαφή. Με τα παιδιά δε μιλάμε. Πέρα από το τι «ανέβασε» στο ιντερνέτ ο ένας κι ο άλλος, δε νοιαζόμαστε για τα συναισθήματα, για το τι ακριβώς είναι ο άλλος. Αν έχω εγώ φίλους; Καλή ερώτηση. Ίσως ένα δυο άτομα, αλλά δε με κάνουν παρέα πλέον γιατί προσπαθούν να ενταχθούν στην πιο «famous» νεολαία. Αυτούς δηλαδή που έχουν μηχανάκια, που βγαίνουν όλη την ώρα και τέτοια. Τα παιδιά σήμερα έχουν πολλές ανασφάλειες, και επιλέγουν τα άτομα και τη συμπεριφορά που θα τους γεμίσει τα κενά. Από τι στιγμή που δεν έχουν κάτι να κερδίσουν από μένα, δε με κάνουν και παρέα. Δε βγαίνω από το σπίτι, το καταλαβαίνεις; Και πλέον δεν παίρνω κανέναν τηλέφωνο γιατί δε θέλω να παρακαλάω.

Είμαι ο εαυτός μου

Γιατί με λένε διαφορετικό; Γιατί είμαι ο εαυτός μου. Και οι άνθρωποι απορρίπτουν συνήθως τους πιο αληθινούς. Είμαι αυτό που είμαι, το αποδέχτηκα, το έκανα δικό μου και το αγάπησα. Όποιος μπορεί να με καταλάβει με κατάλαβε. Έχω «φάει» bullying κατά κάποιο τρόπο. Και όχι τόσο από παιδιά, όσο από γονείς παιδιών. Μεγάλοι άνθρωποι, που με ξέρουν από μωρό, με βλέπουν στο δρόμο και δε μου μιλάνε. Και λένε και στα παιδιά τους να μη με κάνουν παρέα. Και μετά τα ίδια τα παιδιά τους έρχονται και μου το λένε. Είναι δυνατόν τόση κακία για ένα παιδί; Για ποιο λόγο; Γιατί να μην αγαπάμε όποιον έχουμε δίπλα μας; Είναι ο αδερφός, ο γείτονας, ο συνάνθρωπός σου, γιατί να τον απορρίψεις; Μια φορά στο σχολείο, ένα παιδί μου είπε πως το παντελόνι που φορούσα είναι «gay». Δεν το ξαναέβαλα. Η αλήθεια είναι ότι δεν έχω βιώσει πολύ το bullying, και αυτό γιατί δεν το δέχομαι. Όταν δείχνεις ότι είσαι δυνατός, δε σου κάνουν τίποτα. Αν ξέρουν πως δε θα σε επηρεάσει, δεν υπάρχει λόγος να στο κάνουν. Εγώ έμαθα από μικρός να είμαι δυνατός και πλέον δε με νοιάζει τι λένε. Δυστυχώς ζούμε σε μια κοινωνία που αναγκαζόμαστε να μεγαλώσουμε πριν της ώρας μας. Εγώ το κατάφερα σχετικά εύκολα. Άλλοι κάνουν διάφορα για να ενταχθούν και να αποφύγουν το δούλεμα. Σεξ στα 14 και τα 15, χρήση ουσιών και άλλα πολλά.

Τώρα όσον αφορά αυτούς που ασκούν το bullying, εγώ πιστεύω πως το κάνουν από απόρριψη ή ζήλεια. Και πολλές φορές είναι παιδιά που γίνονται «bullies» για να μη ξανανιώσουν το bullying. Είναι πολλά. Κάποιος μπορεί να βλέπει κάτι σε κάποιον και να σκέφτεται «γιατί αυτός κι όχι εγώ». Ακόμα και κάποιοι «δημοφιλείς» που το κάνουν, δε νιώθουν καλά με τον εαυτό τους. Κάτι τους λείπει. Ίσως οι πραγματικοί φίλοι. Κι εγώ θα μπορούσα να κάνω bullying αυτή τη στιγμή, αλλά βρίσκω άλλα πράγματα που με κάνουν να νιώθω καλά. Αυτό είναι το κόλπο. Μη κοιτάς να υποτιμάς τους άλλους, αλλά να είσαι περήφανος για σένα. Ασχολήσου με κάτι που είσαι καλός, κι αν δεν το ’χεις βρει, ψάξ’ το. Όλοι είμαστε καλοί σε κάτι.

Κι όμως το bulliying υπάρχει

Ένας καθηγητής πάντως μας είπε πως το bullying δεν υπάρχει. Και πως χρησιμοποιείται σαν δικαιολογία. Το πραγματικό bullying το τρώνε οι καθηγητές από τους μαθητές. Κι όταν κάποια στιγμή μιλήσαμε σε κάποιον καθηγητή για ένα παιδί που αρκετές φορές γίνεται θύμα, η απάντησή του ήταν πως «ε, εκείνου τα θέλει ο κ….του». Στο σχολείο δεν το βλέπουνε το bullying. Και τα παιδιά σπάνια θα μιλήσουν στους καθηγητές. Εκείνοι πρέπει να προσεγγίσουν τα παιδιά. Αλλά οι περισσότεροι κοιτάζουν να κάνουν απλά τη δουλειά τους, να πάρουν το μισθό τους και όλα καλά. Είναι κάποιοι καθηγητές που είναι κοντά στα παιδιά, κάνουν πλάκα και αστεία την ώρα του μαθήματος, αλλά επικρατεί πανικός στην τάξη. Εγώ προσπαθώ να βγάλω μόνος μου την ύλη στα περισσότερα μαθήματα. Πρέπει οι καθηγητές να βάλουν όρια. Και να αλλάξει και το σύστημα. Να υπάρχει μια ώρα δηλαδή που θα είναι μόνο για συζήτηση. Και την ώρα του μαθήματος να μην επικρατεί αυτός ο χαμός. Άσε που ακόμα και τα παιδιά που δεν έχουν φίλους, αν οι υπόλοιποι έβλεπαν ότι οι καθηγητές τους έχουν «από κοντά», θα τους έκαναν παρέα. Γιατί δίνοντας εξουσία στα παιδιά και προσοχή, αισθάνονται πιο ασφαλή. Τα παιδιά θέλουν να είναι κοντά  με τους «ισχυρούς». Και στο σχολείο οι πιο ισχυροί είναι οι καθηγητές.

Το χειρότερο όμως είναι να μην υπάρχει επικοινωνία με τους γονείς. Δεν εκφράζονται εύκολα πλέον. Και είναι τόσο πιεσμένοι με τις δουλειές, που δε μας αφιερώνουν χρόνο. Χρόνος υπάρχει πάντα να αφιερώσεις στο παιδί σου και το ξέρεις. Υπάρχουν ένα σωρό δραστηριότητες που μπορούν να φέρουν τους γονείς πιο κοντά στα παιδιά. Για κάποιο λόγο νομίζουν πως μετά το δημοτικό τα παιδιά μπορούν και πρέπει να πάρουν μόνα τους το δρόμο τους. Δεν είναι έτσι. Και εκτός αυτού, δεν υπάρχει και κατανόηση. Πώς να μιλήσεις όταν ξέρεις πως δε θα σε δεχτούν; Πως θα αντιδράσουν υπερβολικά; Πιστεύω πως πολλά παιδιά αισθάνονται έτσι.

Είμαι εντάξει με τον εαυτό μου

Όσο για ’μένα που με λένε διαφορετικό, ακόμα δεν ξέρω πως το ’κανα, αλλά κατάφερα να είμαι εντάξει με τον εαυτό μου. Πρέπει μόνο να σταματήσω να σκέφτομαι πολύ και να αγχώνομαι. Κάποια στιγμή όλα θα βρουν το δρόμο τους. Και ανυπομονώ να τελειώσω το σχολείο και να φύγω, γιατί ξέρω πως εδώ δε θα είμαι ευτυχισμένος και ελεύθερος. Κάνω υπομονή. Ευτυχώς έχω και το τσιγάρο. Καπνίζω δυο χρόνια τώρα. Δεν το κάνω για να δείξω κάτι. Ούτε καπνίζω μπροστά σε άλλους. Απλά όταν είμαι μόνος και σκέφτομαι την απόρριψη και τη μοναξιά, την οποία φοβάμαι, είναι το μόνο που με ηρεμεί…».

Οι σκέψεις και τα συναισθήματα δεν έχουν πάντα ροή ή συνοχή. Και τα λόγια, όταν βγαίνουν σα χείμαρρος, δεν χωρίζονται σε ασήμαντα ή σημαντικά. Βαρύτητα δίνουμε εμείς που διαβάζουμε ή ακούμε τον άλλον. Κι αν προσπαθήσουμε λίγο, ακούμε περισσότερα απ όσα λέει η γλώσσα. Ο Λευτέρης είχε ανάγκη να μιλήσει. Και τον άφησα. Κι όπως είπε κι εκείνος, όποιος μπορεί να τον καταλάβει, τον κατάλαβε…

Ελευθερία Χανιώτη

Η Φωνή της Πάρου χρησιμοποιεί cookies για βελτιστοποίηση της εμπειρίας του χρήστη. 
Με τη χρήση αυτού του ιστοτόπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies.