Ό,τι ξεχάσαμε | Του Δ.Μ.Μ.

> Απόψεις

Η τραγωδία του «ΣΑΜΙΝΑ» στις 26/9/2000 έχει μείνει στη μνήμη μας. Όλοι εύχονται να μην ξανασυμβεί, αλλά για τις πολιτικές ευθύνες λίγοι μιλούν…

Το «Σαμίνα», (παλιό «Γκόλντεν Βεργίνα») είχε μία ιστορία πίσω του. Ήταν αυτό το πλοίο το οποίο λίγα χρόνια πριν (4/11/1996), είχε προκαλέσει ναυτικό ατύχημα έξω από τη Σάμο, με την πυραυλάκατο «Κωστάκος», που έκανε άσκηση. (Για την ιστορία, η πυραυλάκατος είχε παριανό κυβερνήτη).

Το παλιό «Γκόλντεν Βεργίνα» μέσα στον ανταγωνισμό που γινόταν μετονομάστηκε σε «Σαμίνα», άλλαξε τον εξοπλισμό του σε ξενοδοχειακού τύπου, πρόσθεσε ένα όροφο επιπλέον κλπ… Ήταν η εποχή που το υπουργείο Ναυτιλίας «εξυπηρετούσε» τους ακτοπλόους με κάθε τρόπο, ήταν η εποχή του «εκσυγχρονιστή» Σημίτη, ήταν η εποχή που η Ελλάδα πήγαινε για τη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων, ήταν η εποχή του Χρηματιστηρίου, ήταν η εποχή Σφηνιά… Ήταν η εποχή που ο υπουργός, Χρ. Παπουτσής, θα έβαζε το μαχαίρι στο κόκαλο… και μετά τις δηλώσεις του ενδιαφερόταν για το που έχει καλό ψαράκι στην Πάρο…

Λίγοι ακόμα θυμούνται ότι μετά το ναυάγιο ακολούθησαν διαμαρτυρίες από τους νησιώτες. Λίγοι θυμούνται τα μνημόσυνα που εξελίχθηκαν σε διαδηλώσεις σε Ικαρία και Πειραιά. Λίγοι θυμούνται την αναφορά-καταγγελία στις 21/9/2000 του Α’ μηχανικού του πλοίου, Α. Σορόκου, ότι το σκάφος παρουσίαζε σοβαρά προβλήματα. Λίγοι θυμούνται ότι ο εκπαιδευόμενος, Γιώργος Πατήλας, που βρισκόταν στη γέφυρα του «ΣΑΜΙΝΑ» τη μοιραία νύχτα, χωρίς να έχει δικαίωμα συμμετοχής -ως εκπαιδευόμενος-  δήλωσε ότι το πλοίο δεν υπάκουε στους χειρισμούς του πηδαλιούχου για να αλλάξει πορεία, όταν κατάλαβαν ότι πήγαιναν για σύγκρουση στις «Πόρτες». Λίγοι θυμούνται ότι είχε αποπλεύσει χωρίς να είναι εφοδιασμένο με τα απαραίτητα έγγραφα αξιοπλοΐας.

Στη συνέχεια είχαμε ανακατατάξεις σε όλες τις ακτοπλοϊκές εταιρείες ενώ δεκάδες πλοία τύπου «ΣΑΜΙΝΑ» πουλήθηκαν και έγιναν παλιοσίδερα. Κανείς δεν τα ήθελε μετά το ναυάγιο… Λίγο πριν ήταν τα τέλεια πλοία, που με ένα γυάλισμα εσωτερικά, μερικές καρέκλες ξενοδοχείου και κάνα – δυο ορόφους από πάνω, «σκούπιζαν όλο το χρήμα στις Κυκλάδες». Κάποιοι δεν τα άλλαξαν (Αγούδημος) και χρεοκόπησαν. Άλλα παλιά πλοία (Εuropean Express), χαλούσαν σε κάθε δρομολόγιο, ενώ για άλλα (Aqua Maria), είχαν βγάλει ανέκδοτα στη Λήμνο με ιστορίες από ταξίδια. Η δε ΝΕΛ –η εταιρεία που έφερε τα πιο γρήγορα πλοία στην Ελλάδα («Κεντέρης»)- έβαλε το «Μυτιλήνη», που ήταν «βασιλοπάπορο» της εποχής υπό κυπριακή σημαία και το παράτησε στη Σάμο μαζί με το πλήρωμά του. Το πλήρωμα το τάιζε ΚΥΡΙΟΛΕΚΤΙΚΑ η κοινωνία του Καρλοβασίου.

Οι αντεργατικές πολιτικές συνεχίστηκαν (μόνο οι ναυτικοί και η ΠΝΟ ήταν κακοί) και οι εφοπλιστές έκαναν συγχωνεύσεις δρομολογίων, τα «βουτούσαν» από το κράτος, όριζαν τα δρομολόγια και παρήγγειλαν νέα πλοία, από ναυπηγεία βέβαια του εξωτερικού. (Κατά τα άλλα για το «ΣΑΜΙΝΑ» έφταιγε η «κακιά ώρα»).

Δ. Μ. Μ.

Η Φωνή της Πάρου χρησιμοποιεί cookies για βελτιστοποίηση της εμπειρίας του χρήστη. 
Με τη χρήση αυτού του ιστοτόπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies.