Οι προτάσεις της Λαϊκής Συσπείρωσης για το ΣΒΑΚ

Πάρος

Η Λαϊκή Συσπείρωση Πάρου πήρε θέση για το ΣΒΑΚ (Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας) Παροικιάς και έκανε τις δικές της συμπληρώσεις-αντιπροτάσεις:

Σε σχετική ανακοίνωση της Λαϊκής Συσπείρωσης σημειώνονται μεταξύ άλλων τα εξής: «Η Λαϊκή Συσπείρωση Πάρου θεωρεί ότι η πρόταση των μελετητών για το ΣΒΑΚ Παροικίας, είναι μια μελέτη, που κινείται προς την σωστή κατεύθυνση. Οι απαντήσεις βέβαια που καλείται να δώσει είναι μέσα στο πλαίσιο της σημερινής πραγματικότητας και των σημερινών δραστηριοτήτων μέσα στην πόλη (…).

Έχουμε δε να προσθέσουμε τις δικές μας συμπληρώσεις/αντιπροτάσεις:

  1. Δημιουργία μιας μεγάλης κυκλικής διαδρομής, από τον κόμβο Γκίκα - (Πεπέ) - (Παραλία) - Εκατονταπυλιανής – Νικολάου Στέλλα. Με αυτόν τον (δοκιμασμένο παλαιότερα) τρόπο, ελαχιστοποιούνται οι διασταυρώσεις και σε συνεργασία με την Ροτόντα Γκίκα και τη μονοδρόμηση της Νικολάου Στέλλα προς Ροτόντα Γκίκα, εξασφαλίζεται ομαλή ροή προς και από το Λιμάνι.
  2. Η στάση ΚΤΕΛ να τοποθετηθεί απέναντι από το Κέντρο Υγείας στον υπάρχοντα χώρο στάθμευσης ή εναλλακτικά επί της Ν. Στέλλα στο ύψος του Κέντρου Υγείας. Σε αυτό το ενδεχόμενο υπάρχει το μειονέκτημα ότι το πεζοδρόμιο έχει μικρό πλάτος. Σε αυτές τις περιπτώσεις αντιστρέφεται η πορεία στην Φρ. Βελέντζα και το Πάρκο μένει αλώβητο.
  3. Η μελέτη δεν έχει πρόβλεψη για στάθμευση μοτοποδηλάτων – ποδηλάτων. Μια λύση θα ήταν να αξιοποιηθεί για το λόγο αυτό η παλιά αφετηρία των ΚΤΕΛ.
  4. Η μελέτη του Β’ Περιφερειακού δεν μπορεί να παραπέμπεται στις καλένδες.
  5. Παράλληλα να επιταχυνθεί η μελέτη του Περιφερειακού Λιβαδιών, καθώς παρ’ όλα τα ευχολόγια, ο πληθυσμός και τα αυτοκίνητα συνεχώς αυξάνονται.
  6. Εξασφάλιση νέων Χώρων Στάθμευσης, καθώς το καθεστώς της ενοικίασης και όχι αγοράς, που έχει αποφασίσει η Δημοτική Αρχή, έχει αποδειχθεί επίφοβο. Φυσικά, μικρό λεωφορείο πρέπει να συνδέει αυτά με το Λιμάνι και τον Οικισμό, με συχνές διαδρομές.
  7. Μετατροπή της Γιάννη Πάριου σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας/Πεζόδρομο, από τον Μύλο μέχρι την Ζωοδόχο Πηγή, καθώς αποτελεί σημαντικό ζήτημα για την αναβάθμιση της κινητικότητας των πεζών, της ποιότητας ζωής των κατοίκων και αναδεικνύει το μεγάλο πλεονέκτημα του δυτικού προσανατολισμού του Οικισμού. Πρόβλεψη για θέσεις στάθμευσης ΑΜΕΑΙ μόνο.
  8. Μεταφορά όλων των ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων σε κατάλληλα διαμορφωμένους χώρους, όπου θα γίνεται η φροντίδα τους και οι διαδικασίες παράδοσης – παραλαβής τους. Εξυπηρέτηση προς και από το Λιμάνι με μικρό λεωφορείο.
  9. Μελέτη και μετατροπή κόμβων, λόγω επικινδυνότητας: Διασταύρωσης Λευκών, Διασταύρωσης Γηπέδου, Γεφυράκι Χαρίκλειας, άνοδος από Χείμαρρο Κατσίκη προς Περιφερειακό».

Πιο αναλυτικά

Η εφημερίδα μας απευθύνθηκε στον συντονιστή των προτάσεων της Λαϊκής Συσπείρωσης Πάρου, τοπικό σύμβουλο της κοινότητας Παροικιάς, Πέτρο Αυλήτη, ο οποίος μας απάντησε στα παρακάτω ερωτήματα:

Τι προτείνετε να γίνει στον κόμβο Γκίκα

Καταρχάς η κυκλική πορεία που προτείνει ο μελετητής και το ΓΠΣ, αλλά με έξοδο προς λιμάνι από την Αγίων Αναργύρων (Πεπέ), Νικ. Κωνσταντόπουλου και επιστροφή από την Νικ. Στέλλα. Το πρόβλημα της στενότητας στη στροφή, μπορεί να λυθεί με την απαλλοτρίωση μικρού οικοπέδου για αύξηση της εκτάσεως του χώρου. Στην Αγίων Αναργύρων (Πεπέ) προτείνουμε να γίνει διαμόρφωση με πεζοδρόμια και πλάτος δρόμου 3,20μ. φυσικά με εσοχές για οχήματα ανάγκης, αλλά με απαγόρευση στάθμευσης όπως είναι τώρα. Προτείνουμε δηλ. μια μεγάλη κυκλική πορεία, με ελαχιστοποίηση κόμβων και διασταυρώσεων. Μέρος της κίνησης αυτής, λειτουργούσε με επιτυχία στο παρελθόν.

Τι θα γίνει με τη στάση των ΚΤΕΛ;

Όπως σε όλες τις συγκοινωνιακές μελέτες στο παρελθόν, η θέση που προτείνεται είναι στο πάρκο του Αγ. Νικολάου, αλλά χωρίς καταστροφή του! Με την πρόταση μας για κυκλική πορεία Αγ. Αναργύρων - Νικ. Κωνσταντόπουλου - Φρ. Βελέντζα - Νικ. Στέλλα, η στάση (πλέον) των λεωφορείων δεν επιδεινώνει τον φόρτο του λιμανιού, ενώ δεν κάνει μεγάλη επέμβαση στο πάρκο. Προτείνουμε αναστροφή μονοδρόμηση της Φρ. Βελέντζα και στάση απέναντι από το Κέντρο Υγείας, παράλληλα με τον δρόμο, σε εσοχή.  Εναλλακτικά, υπάρχει πρόταση για την Νικ. Στέλλα, δίπλα στο δασύλλιο. Η λύση αυτή παρακάμπτει τελείως το πάρκο, αλλά με μεγαλύτερη απόσταση από το λιμάνι, ανωφέρεια και ανάγκη διαπλάτυνσης πεζοδρομίου.

Τι ακριβώς είναι οι πινακίδες Ρ;

Όπως αναφέρεται και στη πρόταση του μελετητή, οι πινακίδες αυτές που θα είναι σε στρατηγικά σημεία εισόδου στην Παροικιά, θα δείχνουν την πληρότητα όλων των χώρων στάθμευσης σε πραγματικό χρόνο, ώστε να αποφεύγεται το άσκοπο κυνήγι θέσης. Παράλληλα, θα πρέπει να υπάρχει εφαρμογή για κινητό, που ακόμα και μέσα από το πλοίο να μπορείς να την κατεβάσεις, να δεις την διαθεσιμότητα και να οργανώσεις την έξοδο σου. Αυτά φυσικά προϋποθέτουν πλήρη ηλεκτρονική οργάνωση των πάρκινγκ και με αυτόματες μπάρες εισόδου – εξόδου για καταμέτρηση και έλεγχο (ακόμα και χρόνου) σταθμευμένων αυτοκινήτων. Οι πινακίδες σαν μορφή και μέγεθος θα ξενίσουν, αλλά είναι απαραίτητες. Σίγουρα χρειάζεται μία και στο λιμάνι, αλλά εκεί θεωρήσαμε ότι η επίπτωση θα ήταν δυσανάλογα μεγάλη για την περιοχή.

Τι είναι τα σημεία που αναφέρετε ότι έχουν «Ανάγκη Ειδικής Μελέτης;»

Το οδικό δίκτυο της Πάρου σχηματίστηκε πάνω σε παλιά μονοπάτια και χείμαρρους, με αποτέλεσμα να μην πληρεί σύγχρονους κανόνες κυκλοφορίας. Υπάρχουν τουλάχιστον 4 κόμβοι που είναι «δύσκολοι»: Η διασταύρωση Λευκών (μορφής Υ) με σχεδόν μηδενική ορατότητα, η διασταύρωση του γηπέδου, με επικίνδυνα ελαττώματα, το γεφύρι της Χαρίκλειας, που εξυπηρετεί μεγάλη εταιρία δομικών υλικών αλλά και μεγάλες οικιστικές περιοχές και η έξοδος του Κατσίκη στον Περιφερειακό, με μεγάλη ανωφέρεια και σχεδόν μηδενική ορατότητα. Αυτά για διαφορετικούς λόγους το καθένα, είναι σημεία από δύσβατα έως επικίνδυνα, στην καλύτερη περίπτωση δημιουργούν μποτιλιαρίσματα και πρέπει να βρεθούν λύσεις. Όλα έχουν επισημανθεί επανειλημμένα στο παρελθόν αλλά και πρόσφατα με αποφάσεις της κοινότητας Πάρου, αλλά λύσεις μέχρις στιγμής δεν έχουν δοθεί.

Γιατί δεν φαίνεται ο ποδηλατόδρομος στην πρόταση σας;

Παρ’ όλο που είναι το τελικό και ευκταίο ζητούμενο, στην παρούσα κατάσταση ή στο άμεσα εγγύς μέλλον μόνο μικρά τμήματα είναι πραγματοποιήσιμα. Η υποδομή για μία συνεχή περιμετρική πορεία προϋποθέτει στρατηγικές αλλαγές, όπως πεζοδρόμιο Περιφερειακού, οργάνωση της Γιάννη Πάριου, οργάνωση στο λιμάνι, οργάνωση του κομματιού από κόμβο Γκίκα προς ΕΠΑΛ κλπ. Μέχρι να γίνουν αυτές, το ποδήλατο μπορεί να βοηθήσει πολύ λίγο στην βελτίωση της ζωής στην Πόλη, ενώ δύσκολα θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ευρέως για αντικατάσταση του αυτοκινήτου, π.χ. για επίσκεψη σε σούπερ μάρκετ ή μετακίνηση για εργασία.

Γιατί εμφανίζετε περισσότερα πάρκινγκ ενώ το ΣΒΑΚ προτείνει να ελαττωθεί η χρήση αυτοκινήτων;

Όλοι αναφέρουμε και ευχόμαστε την απεξάρτηση από το αυτοκίνητο, αλλά τουλάχιστον μέχρι τα όρια της πόλης, ο επισκέπτης ή εργαζόμενος στην Παροικιά, θα έρθει κυρίως με αυτοκίνητο. Στην Παροικία έχουν συγκεντρωθεί πλέον ΟΛΕΣ οι υπηρεσίες, (πρόσφατα και οι 3 Τράπεζες της Ναούσης) ενώ πολύ μεγάλο ποσοστό εργαζομένων κατοικούν σε όλη την Πάρο, εκτός Οικισμού. Επιπλέον, η επιμονή της δημοτικής Αρχής για ενοικίαση -αντί αγοράς- χώρων στάθμευσης σε συνδυασμό με το επικείμενο Σχέδιο Πόλεως, κάνει επισφαλή την κατάσταση, όπως έχει αποδειχθεί στο παρελθόν. Στον χάρτη σημειώνουμε λοιπόν ΚΑΙ πιθανά μελλοντικά πάρκινγκ, που όλα θα μπορούν να εξυπηρετηθούν με μικρά λεωφορεία και συχνά κυκλικά δρομολόγια. Φυσικά όλα τα πάρκινγκ θα πρέπει να οριοθετηθούν, διαγραμμισθούν, φωτισθούν κατάλληλα και επιπλέον στις Φυστικιές πρέπει να υπάρξει δεύτερη δίοδος.

Τι προτείνετε για τα δίκυκλα και τις «γουρούνες»

Φυσικά, θα υπάρχουν ιδιαίτερες θέσεις σε όλα τα οργανωμένα πάρκινγκ, αλλά επίσης ο (παλιός) χώρος του ΚΤΕΛ μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν χώρος αποκλειστικά για δίκυκλα, μέχρι την εκμετάλλευση του για μελλοντικό σταθμό επιβατών, κτλ, αντικαθιστώντας την άναρχη στάθμευση στην πλ. Μαντώς και στην πλ. Αγ. Νικολάου. Ο χώρος θεωρούμε ότι είναι ιδανικός λόγω της άμεσης γειτονίας του με την πόλη, χωρίς να παρεμβαίνει στη λειτουργία της.

Τι καθεστώς θα υπάρχει τελικά στην Παραλιακή;

Πεζοδρόμηση από τον Μύλο μέχρι την Ζ. Πηγή, που ουσιαστικά είναι το «ήπιας κυκλοφορίας», όπως προτείνει ο μελετητής, με διαπλάτυνση πεζοδρομίου, ποδηλατόδρομο και άνετη κυκλοφορία Πολιτών. Σε συνδυασμό με την πρόταση για την πεζοδρόμηση της πλατείας Μαντώς (και Αλυγαριάς), τα ΙΧ δεν έχουν πλέον πρόσβαση από την πέρα της κυκλικής πορείας στον Μύλο και μέχρι την Ζ. Πηγή. Με αυτές τις παρεμβάσεις, η πόλη αποκτά επιτέλους την είσοδο που της αξίζει και παραμένει απρόσκοπτα ελεύθερο όλο το δυτικό παραλιακό μέτωπο στους κατοίκους, επισκέπτες και ποδηλάτες.

Τι προτείνετε για την ελεγχόμενη στάθμευση;

Η παραβατικότητα είναι μόνιμη κατάσταση αλλά με κατάλληλες συνθήκες, μπορεί να υπάρξει λύση. Δε θεωρούμε ότι το υπάρχον σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης, για διάφορους λόγους, λειτουργεί σωστά. Προτείνουμε γραμμικές θέσεις στάθμευσης στην Κωνσταντόπουλου και Εκατονταπυλιανής και Ν. Στέλλα για σύντομη στάθμευση, αλλά με σωστή επιτήρηση από τις αρχές.

Πολλοί θεωρούν ότι από τα μεγαλύτερα προβλήματα της Παροικιάς είναι τα Ενοικιαζόμενα. Τι προτείνετε;

Οργανωμένους χώρους παράδοσης παραλαβής. Πρόσβαση με μικρό λεωφορείο που θα εξυπηρετεί όλα τα γραφεία. Στον Χάρτη φαίνονται 2 χώροι που προτείνουμε για αυτή τη χρήση. Το σύστημα χρησιμοποιείται διεθνώς, ήδη από μερικά γραφεία στην Παροικιά και θεωρούμε ότι όλοι οι επαγγελματίες, λόγω της σύντομα διαμορφωμένης κατάστασης, θα το υιοθετήσουν.

Οι μόνιμοι κάτοικοι που θα σταθμεύουν;

Θα υπάρχει πρόβλεψη θέσεων μονίμων κατοίκων σε όλα τα πάρκινγκ με το ηλεκτρονικό σύστημα που προανέφερα. Οι περισσότεροι κάτοικοι ήδη σταθμεύουν στα πάρκινγκ του Περιφερειακού. Οι κάτοικοι που τώρα σταθμεύουν στην πλ. Αλυγαριάς, Πλ. Μαντώς και Γ. Πάριου θα εξυπηρετούνται με συχνά δρομολόγια των αναβαθμισμένων τοπικών λεωφορείων.

Τι θα γίνει με το πεζοδρόμιο του περιφερειακού;

Η καθυστέρηση είναι δεδομένη και οι ευθύνες της δημοτικής Αρχής μεγάλες. Πρόσφατα έχουν ξεκινήσει ήδη οι διαδικασίες για τη μελέτη της πεζοδρόμησης. Η διαδικασία είναι χρονοβόρα αλλά κάποια στιγμή, παρ’ όλες τις αντιξοότητες, τις αντιδράσεις και τα πολιτικά τερτίπια θα γίνει. Εμείς προτείνουμε επιπλέον και υπογειοποίηση για τις κολώνες της ΔΕΗ, οι οποίες ήταν κατασκευασμένες για άλλες συνθήκες, όταν ο περιφερειακός ήταν έρημος και είναι πλέον παρωχημένες και επισφαλείς.

Προτείνετε περιφερειακό Λιβαδιών και δεύτερο περιφερειακό.

Ο δρόμος των Λιβαδιών κάποτε τελείωνε στο γεφυράκι του ποταμού Έλητα, συνεχίζοντας σε ημιονικό, ενώ ο δρόμος των Καμαρών ήταν απλά ένας δευτερεύων χωματόδρομος. Η κίνηση πλέον είναι υπερβολικά αυξημένη όλο τον χρόνο, πάνω σε ελλιπείς υποδομές. Η εκρηκτική οικιστική ανάπτυξη στις περιοχές Κριός, Κρωτήρι, Δήλιον, Καμάρες κτλ και το μελλοντικό κλειστό γυμναστήριο στο Ζευλάκι, ΕΠΙΒΑΛΛΕΙ την άμεση βελτίωση και διαπλάτυνση πολλών υπαρχόντων δρόμων της περιοχής αλλά κυρίως, τη δημιουργία Περιφερειακού Λιβαδιών.

Ο περιφερειακός της Παροικιάς δεν είναι πλέον αυτό που λέει το όνομά του και έχει γίνει η Νέα Αγορά της Παροικιάς. Δεν ήταν κατασκευασμένος για τέτοια χρήση, με αποτέλεσμα να μην μπορεί πλέον να ανταποκριθεί στον διπλό ρόλο του ακόμα και υπό συνθήκες Λοκ ντάουν! Είναι κοινά αποδεκτό ότι επιβάλλεται η κατασκευή Β’ Περιφερειακού, παρ’  όλες τις δυσκολίες που θα αντιμετωπισθούν και πρέπει να ξεκινήσουν οι διαδικασίες μελέτης-κατασκευής το συντομότερο. Και για τους δύο άλλωστε υπάρχουν μόνιμα κωδικοί στο εκάστοτε Τεχνικό Πρόγραμμα του δήμου Πάρου!

Τι προτείνετε για την αφετηρία των ΤΑΞΙ;

Θεωρούμε ότι η υφιστάμενη θέση είναι η βέλτιστη για τις παρούσες συνθήκες. Εννοώ ότι οποιαδήποτε άλλη θέση (π.χ. Εκατονταπυλιανής) θα δημιουργούσε περισσότερα προβλήματα από όσα θα βελτίωνε.

Που προβλέπετε θέσεις για τα τουριστικά πούλμαν;

Η σημερινή τους θέση στο λιμάνι μπορεί να είναι η καλύτερη για τους τουρίστες, αλλά ελαττώνουν την έκταση του λιμανιού, και επιβαρύνουν την κίνηση από και προς το λιμάνι τις δύσκολες ώρες των αφίξεων πλοίων. Προτείνουμε στάθμευση σε κομμάτι της Εκατονταπυλιανής σε διαμορφωμένο χώρο, ο οποίος επειδή δεν υπάρχει συνήθως  χρονική σύμπτωση χρήσης, μπορεί να χρησιμοποιείται και από γονείς μαθητών του Α’ δημοτικού σχολείου. Η πρόσβαση των τουριστών από το λιμάνι είναι σύντομη και απρόσκοπτη.

Τι προβλέπεται για τα ΑΜΕΑ;

Επικροτούμε τις προτάσεις του μελετητή, αλλά επισημαίνουμε ότι η Παροικιά είναι κτισμένη επί τούτου με εγγενή δύσκολη πρόσβαση. Εννοώ από τα επικλινή πλακόστρωτα, μέχρι τα σκαλιά για τον Άγιο Κωνσταντίνο. Φυσικά η πόλη θα πρέπει να γίνει όσο το δυνατόν περισσότερο προσβάσιμη, όπως επιβάλλεται άλλωστε από τον Νόμο, με προσεκτικές μελέτες όμως, ώστε να μην υπάρχει αλλοίωση του παραδοσιακού στοιχείου. Η σύγχρονη τεχνολογία μπορεί να δώσει λύσεις σε πολλές καταστάσεις, αλλά φυσικά πρέπει να υπάρχει και ακολουθία. Π.χ. στο κτήριο Τεχνών υπάρχει ασανσέρ, αλλά δεν δούλεψε ποτέ και παραμένει ασυντήρητο. Παράλληλα και ανεξάρτητα από το ΣΒΑΚ, πρέπει άμεσα να αναβαθμιστούν ΟΛΕΣ οι ράμπες και προσβάσεις ΑΜΕΑ, γιατί καμία δεν τηρεί σωστές προδιαγραφές, πλην αυτής στην είσοδο του μουσείου Πάρου! Φυσικά τα πεζοδρόμια επιβάλλεται να διορθωθούν και διαπλατυνθούν.

Τέλος, προτείνουμε οι υπάρχουσες θέσεις στάθμευσης κάτω από τον Άγιο Κωνσταντίνο, να είναι θέσεις αποκλειστικά ΑΜΕΑ και κατοίκων της γύρω περιοχής με σοβαρά κινητικά προβλήματα.

Τι σημαίνει το «Μελλοντικά Μονόδρομος» και τα σήματα μονής ή διπλής κατεύθυνσης;

Θα οριστικοποιηθούν κατά τη μελέτη και ανάλογα με τις ανάγκες του Περιφερειακού Λιβαδιών και της Καμαρών στο κομμάτι από κόμβο Γκίκα έως Τελεσικλή (ξεν. Ελληνικόν).

Η Φωνή της Πάρου χρησιμοποιεί cookies για βελτιστοποίηση της εμπειρίας του χρήστη. 
Με τη χρήση αυτού του ιστοτόπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies.