S.O.S. από τους αλιείς στην Πάρο

Πάρος

Κάποτε η Νάουσα κι η Πάρος, υπερηφανεύονταν ότι έχουν τον μεγαλύτερο παράκτιο αλιευτικό στόλο στις Κυκλάδες. Σήμερα, η κατάσταση όχι μόνο δεν έχει όπως παλιά, αλλά κυριολεκτικά οι αλιείς της Πάρου εκπέμπουν S.O.S., αφού η κατάσταση έχει φτάσει στο απροχώρητο γι’ αυτούς.

Δίχως πολλές περιστροφές να σημειώσουμε ότι είναι δεν είναι 10 τα άτομα σήμερα στο νησί μας που ασκούν επαγγελματικά την παράκτια αλιεία, ενώ μεταξύ αυτών υπάρχουν και άτομα υπερήλικα.

Οι αλιείς του νησιού μας, στις 2 Ιουνίου 2021, έστειλαν εκ νέου επιστολή διαμαρτυρίας για τη νέα οικονομική επιβάρυνσή τους με τα τέλη κυκλοφορίας στα αλιευτικά σκάφη. Όπως υποστηρίζουν στην επιστολή τους «το νέο αυτό χαράτσι έρχεται να μας δώσει τη χαριστική βολή, τη στιγμή που προσπαθούμε να κερδίσουμε τον καθημερινό άνισο αγώνα με τα προβλήματα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε στη θάλασσα, τις καιρικές συνθήκες, την πανδημία, τα θηλαστικά και τις ζημιές στα αλιευτικά μας εργαλεία σε κάθε μας έξοδο, τα οποία στοιχίζουν πάρα πολλά χρήματα για να επισκευαστούν. Πληρώνουμε ήδη αρκετούς φόρους ενώ ο κλάδος μας πλήττεται θανάσιμα και δεν αντέχουμε κι άλλους φόρους, καθώς ήδη έχουν αυξηθεί και οι ασφαλιστικές μας εισφορές. Κατά δεύτερον οι περιπτώσεις ζημιών στα εργαλεία μας από κητώδη είναι καθημερινό φαινόμενο. Το μέγεθος των ζημιών και η απώλεια εισοδήματος είναι εξοντωτικό. Έχουν γίνει επανειλημμένα αιτήματα για την ενεργοποίηση του μέτρου των αποζημιώσεων από το ΕΠΑΘΛ. Η συγκεκριμένη χρηματοδότηση έχει ενεργοποιηθεί με επιτυχία σε χώρες όπως η Κύπρος, ενώ στην Ελλάδα δεν έχει γίνει χρήση αφήνοντας τα χρήματα να φεύγουν σε άλλες δράσεις (…)».

Τι λένε οι αλιείς

Η εφημερίδα μας επισκέφθηκε στη Νάουσα τους αλιείς στον τόπο της εργασίας τους και συνομίλησε με τον πρόεδρο του συλλόγου επαγγελματιών αλιέων παράκτιας αλιείας του δήμου Πάρου, ο «Άγιος Νικόλαος», Δημήτρη Σκιαδά. Παρουσία κι άλλων αλιέων (μεταξύ αυτών και υπερήλικες ψαράδες), ο κ. Σκιαδάς απάντησε στις ερωτήσεις μας.

Η Νάουσα είναι γνωστή από παλιά για τον μεγάλο στόλο αλιευτικών σκαφών που διέθετε. Ποια είναι η κατάσταση σήμερα; Πόσα σκάφη έχουν μείνει; «Σήμερα η κατάσταση είναι στο μείον 60-70 % από τον στόλο που διέθετε η Νάουσα στο παρελθόν. Πλέον έχουμε απομείνει περίπου 10 σκάφη, αλλά βλέπω να μειώνεται κι άλλο ο αριθμός καθώς οι νέοι δε θέλουν να ασχοληθούν με το συγκεκριμένο επάγγελμα, λόγω των δυσκολιών που υπάρχουν».

alia 3

Δίνουν κίνητρα για να ασχοληθούν οι νέοι; «Θα σας φέρω για παράδειγμα τον γιο μου. Του πήρα καΐκι με πλήρη εξοπλισμό. Μετά από ένα χρόνο αποφάσισε να παρατήσει τη βάρκα και να ασχοληθεί με άλλο επάγγελμα. Γεγονός που είναι απόλυτα φυσικό, διότι τα έξοδα που έχουμε είναι πολλά περισσότερα από τα έσοδα. Υπάρχουν προγράμματα για νέους ψαράδες από τις τράπεζες, αλλά κανείς δεν θέλει να πάρει το ρίσκο και να μπει σ’ ένα δύσκολο χώρο. Θα προτιμήσει άλλες επιλογές, πιο εύκολες, για να του αποφέρουν κέρδος».

Ποια είναι η οικονομική κατάσταση που επικρατεί στον χώρο σας; «Είναι σε κακή κατάσταση όλα. Έχουμε αύξηση της τιμής του πετρελαίου, όπου πριν το ευρώ το πλήρωνα 40 δραχμές και τώρα, 0,75 λεπτά το λίτρο. Μιλάμε για μια εκτόξευση της τιμής κατά 200%. Επίσης, ακρίβυναν τα δίχτυα, όπου τα αγοράζουμε με το κιλό. Για παράδειγμα όταν αγοράζουμε 14-15 ευρώ τα δίχτυα και πουλάμε στην καλύτερη περίπτωση τα μπαρμπούνια 20 ευρώ για να τα πάρει ο κόσμος, κατανοείτε τη διαφορά. Ευτυχώς που υπάρχουν εστιατόρια στη Νάουσα και μας βοηθούν αγοράζοντας από εμάς, και όχι από ερασιτέχνες ψαράδες και από ιχθυοκαλλιέργειες».

Ζημιές – προβλήματα

Ο κ. Δ. Σκιαδάς, για το πρόβλημα που υπάρχει με τις ζημιές στα δίχτυα τους κατά το ψάρεμα, μας είπε: «Θα ήθελα να διευκρινίσω κάτι. Οι χελώνες δε μας δημιουργούν κανένα πρόβλημα. Μάλιστα πάντα τις βοηθάμε να ξεμπλεχτούν από τα δίχτυα μας. Αλλά τα δελφίνια και οι φώκιες, μας κάνουν μεγάλες ζημιές, καθώς καταστρέφουν τα δίχτυα μας και ύστερα μπορεί να χρειαστεί και 5 μέρες να καθίσουμε στο λιμάνι, για να γίνει επισκευή ή και ακόμα η αγορά νέων διχτυών. Γεγονός, που σημαίνει για εμάς, τους επαγγελματίες ψαράδες, απώλεια εσόδων και δημιουργία νέων εξόδων, όπου το κράτος δε μας δίνει κάποια αποζημίωση όπως κάνει με τους γεωργούς. Αυτό μάλιστα είναι ένα μεγάλο παράπονο του κλάδου μας. Βλέπουμε στην Κύπρο και σε άλλες χώρες τις ευρωπαϊκής ένωσης, ότι το κάθε σκάφος επαγγελματία ψαρά που έχει ημέρες εργασίες, επιδοτείται. Στην Ελλάδα που είναι εντός της Ε.Ε. δε δίνεται κανένα ποσό».

Για τα προβλήματα του κλάδου ο πρόεδρος της παράκτιας αλιείας του νησιού μας δήλωσε: «Σε μεγάλο βαθμό ευθυνόμαστε και εμείς, όπου δεν είμαστε μονιασμένοι μεταξύ μας. Υπάρχει μια άτυπη αντιπαλότητα μεταξύ των ψαράδων της παράκτιας αλιείας και αυτών της μέσης αλιείας. Ως αποτέλεσμα έχει να μην υπάρχει μια κοινή γραμμή ή συνεννόηση για να διεκδικήσουμε αυτά που δικαιούμαστε.

alia 2

Εγώ, ως πρόεδρος, προσπαθώ να ενωθούμε, έτσι, ώστε, να διεκδικήσουμε αυτό που ανήκει στον παριανό ψαρά και γενικά στον κυκλαδίτη. Διότι, λόγω της ιδιομορφίας του νομού μας και των καιρικών συνθηκών που επικρατών το καλοκαίρι, και τον Σεπτέμβριο, είμαστε σε πιο μειονεκτική θέση από άλλες περιοχές. Καθώς, όταν εδώ έχουμε πολλά μποφόρ ή αρχίζουν τα μελτέμια, δεν μπορούμε να ψαρέψουμε και να βγάλουμε έσοδα, σε αντίθεση μ’ έναν ψαρά που βρίσκεται στο Ιόνιο πέλαγος που έχει τον περισσότερο χρόνο καλοσύνες και μπορεί και ψαρεύει. Οι μετεωρολογικές συνθήκες από περιοχή σε περιοχή είναι διαφορετικές και γι’ αυτό τον λόγο πρέπει η πολιτεία να δει τα προβλήματα μας και να παίρνει δίκαιες αποφάσεις.

Ωστόσο, επιδιώκουν τον αφανισμό μας με τη δημιουργία θαλάσσιων πάρκων, γιατί δε θα μας αφήνουν να ψαρεύουμε, αφού ο χώρος δράσης θα μειωθεί πάρα πολύ. Πρέπει να καταλάβουν ότι τα δελφίνια και οι φώκιες θέλουν πολλά κιλά ψάρια και εμείς εξίσου για να πουλήσουμε και να επιβιώσουμε. Έχουμε οδηγηθεί σ’ αυτό σημείο διότι με την υπεραλίευση της σαρδέλας, του κολιού και του ξιφία, έχει αυξηθεί ο πληθυσμός των δελφινιών, όπου και ψάχνει άλλα είδη ψαριών για να τραφεί καταστρέφοντας τον κόπο μας».

Τι πρέπει να κάνει κατά τη γνώμη σας το κράτος; «Πρέπει να «σκύψουν» πάνω στα προβλήματα και όχι να μας φορτώνουν κι άλλα. Να παίρνουμε επιδότηση για τα δίχτυα που μας καταστρέφουν, διότι χάνουμε μεροκάματα. Πρέπει να μας βοηθήσουν, διότι όταν πέρυσι ο τουρισμός λόγω του κορωνοϊού δε δούλεψε, ο πρωτογενής τομέας ήταν αυτός έφερε έσοδα στη χώρα. Ένας τομέας που έχει μεγάλη παράδοση από αρχαιοτάτων χρόνων. Γενικά, ο κλάδος του επαγγελματικού ψαρέματος χρειάζεται μεγάλη ανασυγκρότηση, έτσι, ώστε, να συνεχίσουμε την επιβίωση του παραδοσιακού ψαρέματος».

Οι μεγάλες αλήθειες…

Ποια είναι οι σχέση σας με τους ερασιτέχνες ψαράδες; «Με το σύνολο των ερασιτεχνών ψαράδων δεν έχουμε πρόβλημα. Πρόβλημα έχουμε με την παράνομη ερασιτεχνική αλιεία. Όπως όλους αυτούς που κάνουν ψαροντούφεκο και έχουν ρημάξει όλα τα «μαυρόψαρα». Πιάνουν ψάρια και τα πουλάνε σε ψαροταβέρνες και εστιατόρια, και μας παίρνουν τη δουλειά, καθώς αυτοί δεν ζουν από αυτό και τα πουλάνε στους ιδιοκτήτες των μαγαζιών πολύ φθηνότερα. Επίσης για τους ερασιτέχνες ψαράδες θέλω να αναφέρω ότι κάνουν και πολλές εγκληματικές ενέργειες που απαγορεύονται. Ένα συχνό φαινόμενο είναι ότι οι σκοτώνουν ψάρια που δεν είναι ακόμα στο επιθυμητό και νόμιμο μέγεθος για να πιαστούν».

Τα παριανά ιχθυοπωλεία τι ψάρια έχουν προς πώληση; «Η πλειοψηφία έχει τσιπούρες, λαβράκια και φαγκρί. Βέβαια τα περισσότερα ψάρια είναι ιχθυοκαλλιέργειας. Για να ξέρει κι ο κόσμος υπάρχει μεγάλη διαφορά, ανάμεσα στο ψάρι ιχθυοτροφείου με το φρέσκο που ψαρεύεται στο πέλαγος. Καταρχάς, τα ψάρια αυτά είναι μέσα στη φορμόλη για να αντέξουν. Εμείς που το έχουμε στο πάγο, σε τρεις μέρες αρχίζει και διαλύεται, αλλά η γεύση του παραμένει ο καλύτερη από αυτά που βάζουν σε φορμόλη».

Με την εμπειρία σας, τι τρώει ο κόσμος όταν θα πάει σε μια ψαροταβέρνα / εστιατόριο; «Συνήθως θα φάει περισσότερο κατεψυγμένο ψάρι, από ιχθυοκαλλιέργεια για τους λόγους που ανέφερα και παραπάνω. Γενικά ο ψαράς της Πάρου στους καιρούς που ζούμε είναι δύσκολο να αντεπεξέλθει. Θα έρθουν χρόνια που πλέον στο λιμάνι της Νάουσας δε θα υπάρχουν τα καΐκια για να πουλάνε το εμπόρευμα τους. Δυστυχώς, για εμάς, το μέλλον είναι η ιχθυοκαλλιέργεια και αυτό προωθούν όλα τα κράτη, συμπεριλαμβανομένου και της χώρας μας».

Οι σχέσεις

Ποια είναι η σχέση σας με το λιμεναρχείο Πάρου; «Με τον λιμενάρχη υπάρχει άψογη συνεργασία. Αλλά λόγω έλλειψης προσωπικού ο λιμενικός σταθμός στη Νάουσα είναι σαν να μη λειτουργεί, σαν να μη υπάρχει. Στην μαρίνα κάθε καλοκαίρι επικρατεί ένα μπάχαλο με τους ελλιμενισμούς των σκαφών, αλλά δεν υπάρχει κάποιος λιμενικός για να κόψει κάποια κλήση».

alia

Τι σχέση υπάρχει με το Λιμενικό Ταμείο; «Έχουμε καλές σχέσεις. Αλλά ό,τι και να κάνουν, μένουν πάντα στις υποσχέσεις. Η προβλήτα εδώ, στο λιμάνι της Νάουσας που γίνεται η φορτοεκφόρτωση των επιβατών από τουριστικά καράβια είναι έτοιμη να πέσει. Το έχουμε αναφέρει, αλλά ακόμα δεν έχει γίνει τίποτα για να αποκατασταθεί η προβλήτα. Υπάρχει πλήρης αδιαφορία από το λιμενικό Ταμείο. Ένα φανάρι είχε χαλάσει και έκαναν 2 μήνες για να το φτιάξουν, αλλά κι αυτό το έκανε ιδιώτης. Έμαθα ότι έχει ένα πολύ μεγάλο χρηματικό πόσο στο απόθεμά του και δεν έχει κανένα έργο βελτίωσης».

Ακόμα, ο κ. Σκιαδάς μας τόνισε ότι ένας άνθρωπος που βρίσκεται κοντά στα προβλήματά τους και είναι πάντα δίπλα τους είναι ο πρόεδρος του τοπικού συμβουλίου Νάουσας, Παντελής Μπαφίτης. Ολοκληρώνοντας τη συζήτησή μας με τον κ. Δημήτρη Σκιαδά, μας είπε: «Πρέπει να βρούμε κίνητρο και να το δώσουμε στους νέους για να ασχοληθούν με την αλιεία».

Η Φωνή της Πάρου χρησιμοποιεί cookies για βελτιστοποίηση της εμπειρίας του χρήστη. 
Με τη χρήση αυτού του ιστοτόπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies.