Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ : Έλλειψη εποπτείας και ελέγχου της ασφάλειας από κρατικούς φορείς στα ελληνικά αεροδρόμια.

> Ελλάδα

Η διαχρονική πολιτική των ελληνικών κυβερνήσεων, τόσο της σημερινής όσο και των προηγούμενων, που στόχος της είναι η παράδοση των κρατικών υποδομών σε ιδιώτες, θέτοντας πολλές φορές την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων σε κίνδυνο για την αύξηση των κερδών

της αστικής τάξης, έχει προκαλέσει σοβαρά προβλήματα και στην ασφάλεια της λειτουργίας των ελληνικών αεροδρομίων. Ειδικά μετά την ψήφιση του Ν.4757/2020, όπου καταργήθηκαν στην πράξη οι Αεροπορικές Αρχές των Αεροδρομίων, δηλαδή της άμεσης κρατικής εποπτείας,  σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος και της ασφάλειας των πτήσεων και των αεροδρομίων, έχουν προκληθεί πολλά επικίνδυνα συμβάντα. Το πλέγμα ασφαλείας στα αεροδρόμια της χώρας μας έχει αποδομηθεί και έχει δημιουργηθεί μια Αρχή μόνο στην Αθήνα με ελάχιστο προσωπικό, ανίκανη να εποπτεύσει το πτητικό έργο και να αντιμετωπίσει ή ακόμα καλύτερα να προλάβει συμβάντα ασφαλείας στα αεροδρόμια, με αποτέλεσμα οι ιδιώτες στα αεροδρόμια  να δρουν ανεξέλεγκτα.

Τα συμβάντα στα αεροδρόμια είναι πολλά και η παρουσία του κράτους ανύπαρκτη υπό τις σημερινές δυσμενείς νομοθετικές εξελίξεις. Και όμως, την τελευταία δεκαετία, σύμφωνα με καταγγελίες του Πανελλήνιου Συλλόγου Αερολιμενικών, μόνο στον αερολιμένα Ηρακλείου υπήρξαν περίπου 600 καταγεγραμμένα συμβάντα, ενώ εκτιμάται ότι είναι ακόμα περισσότερα αφού το 35% του συνολικού αριθμού των συμβάντων δεν αναφέρονται στην αρμόδια αρχή και συνεπώς δεν τηρούνται στοιχεία για αυτά.

Η απάντηση της σημερινής κυβέρνησης για τα γεγονότα αυτά, ορισμένα εκ των οποίων έχουν λάβει και εκτενή δημοσιότητα, είναι ότι όλα μπορούν να γίνουν μέσω ραντάρ, το οποίο οι εργαζόμενοι που είναι οι γνώστες του αντικειμένου απορρίπτουν κατηγορηματικά.

Επίσης σύμφωνα με καταγγελίες του Πανελλήνιου Συλλόγου Αερολιμενικών:

  • - Δεν έχουν απαντηθεί οι υπηρεσιακές επιστολές των αερολιμένων για τα προβλήματα εφαρμογής της νομιμότητας  και της ασφάλειας που δημιουργούνται.
  • - Δεν είναι γνωστό ποιος φορέας διενήργησε προανακριτική έρευνα για την καθυστέρηση εξυπηρέτησης επείγουσας πτήσης ΕΚΑΒ στον αερολιμένα Θεσσαλονίκης, που μετέφερε ζωντανό μόσχευμα για επέμβαση σε ασθενή στις 08/06/2022. Τι πρόστιμο επεβλήθη στον Διαχειριστή του αεροδρομίου Fraport για την αποτρόπαια αυτή πράξη και για την μη ενημέρωση της Αερολιμενικής Μονάδας του αεροδρομίου
  • - Δεν έχει πραγματοποιηθεί ενημέρωση για τον λόγο που η Διαχειρίστρια του Κρατικού Αερολιμένα της Κέρκυρας Fraport δεν παρουσιάζεται σε κλήση από Κρατική Υπηρεσία Αεροδρομίου που ασκούσε το προανακριτικό έργο κατόπιν εντολής της Διοίκησης της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, της διερεύνησης εργατικού ατυχήματος που συνέβη στις 12 Απριλίου του 2022. Ποια είναι η τιμωρία της επεβλήθη και από ποιόν, τόσο για την απαράδεκτη και απαξιωτική συμπεριφορά προς κρατική υπηρεσία, όσο και για τις ευθύνες της έναντι του εργατικού ατυχήματος.
  • - Δεν είναι γνωστό ποιος φορέας διενήργησε προανακριτική έρευνα για τραυματισμό εργάτη της εταιρίας επίγειας εξυπηρέτησης GOLDAIR HANDLING στις 23/06/2022 από κεραυνό στον αερολιμένα Θεσσαλονίκης. Γιατί δεν είχε απομακρυνθεί όλο το προσωπικό από την πίστα του αερολιμένα, όπως προβλέπεται στην παράγραφο 43 των κανόνων ασφαλείας του άρθρου 9 του Βασικού Κανονισμού Επίγειας Εξυπηρέτησης (ΦΕΚ 1138/Β/3-6-2011) για καταιγίδες στην περιοχή του αερολιμένα. Ποιο πρόστιμο επεβλήθη στον Διαχειριστή του αεροδρομίου Fraport για τις ευθύνες του έναντι του συμβάντος και για την μη ενημέρωση της Αερολιμενικής Μονάδας του αεροδρομίου για το περιστατικό και  ποιο πρόστιμο επεβλήθη στον Φορέα Επίγειας Εξυπηρέτησης για την μη απομάκρυνση του προσωπικού από την πίστα.
  • - Δεν είναι γνωστό ποιος φορέας διενήργησε προανακριτική έρευνα για το σοκαριστικό συμβάν απίστευτης ταλαιπωρίας ηλικιωμένων ΑΜΕΑ επιβατών της πτήσης Sky Express 216 της 29/06/2022.  Ποιο πρόστιμο επεβλήθη στον Διαχειριστή του αεροδρομίου Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών για τη διαχείριση του περιστατικού, στην αεροπορική εταιρεία και στον Φορέα Επίγειας Εξυπηρέτησης για την απαράδεκτη διαχείριση επιβατών ΑΜΕΑ στον αερολιμένα και για το κλείσιμο της πτήσης χωρίς να έχει γίνει επιμέτρηση επιβατών.
  • - Δεν είναι γνωστό ο τρόπος που ρυμουλκήθηκε το αεροσκάφος της Aegean από το χώρο όπου παρεκτράπη εκτός διαδρόμου κατά το ατύχημα της 14/01/2022 στο αεροδρόμιο της Μήλου, εάν εφαρμόσθηκε το σχέδιο απομάκρυνσης ακινητοποιημένου αεροσκάφους και αν ο Φορέας Επίγειας Εξυπηρέτησης διέθετε τον απαραίτητο εξοπλισμό.
  • - Δεν είναι γνωστό ποιος φορέας γνώστης των αεροπορικών δεδομένων διενήργησε προανακριτική έρευνα για το επαναλαμβανόμενο ατύχημα με την εκτίναξη της 61χρονης τουρίστριας στο αεροδρόμιο της Σκιάθου από τα καυσαέρια αεροσκάφους που συνέβη στις 07/07/2022 και του 79χρονου τουρίστα στις 19/06/2022 και σε ποιόν αποδόθηκαν ευθύνες και τι πρόστιμο επεβλήθη.
  • - Δεν είναι γνωστό ποιος υπεύθυνος κρατικός φορέας του αερολιμένα νομιμοποιείται να ζητήσει και να ελέγξει την φορτωτική αεροσκάφους (cargo manifest) που προσγειώνεται σε ελληνικό αερολιμένα και ποιος θα ελέγξει αν νόμιμα μεταφέρει το φορτίο του και αν προβλέπεται το φορτίο αυτό στην άδεια προσγείωσης, ώστε να διαπιστωθεί αν παραβιάστηκαν οι όροι κάτω από τους οποίους έγινε δεκτό το αίτημα προσγείωσης. Όπως και εάν το αεροσκάφος που συνετρίβη στις 16/07/22 είχε προλάβει να προσγειωθεί στον αερολιμένα της Καβάλας, ποια αερολιμενική αρχή του αεροδρομίου  θα διαπίστωνε το επικίνδυνο φορτίο, αν δεν είχε δηλωθεί και θα επέβαλε τις προβλεπόμενες κυρώσεις.
  • - Δεν είναι γνωστό ποιος έλεγξε τελευταία φορά το πιστοποιητικό πλοϊμότητας του ελικοπτέρου που κατέπεσε κατά την απογείωσή του στον αερολιμένα Ελευθέριος Βενιζέλος στις 19/07/22 και ποιος και πότε, υπεύθυνος κρατικός φορέας του αερολιμένα έλεγξε τελευταία φορά την ισχύ του πτυχίου και το υγειονομικό του κυβερνήτη και ποιος και πότε του διενήργησε τεστ αλκοολομέτρησης, όπως προβλέπεται από Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς αλλά και την Ελληνική Νομοθεσία (βάσει του ΦΕΚ Β’ 1380/03-08-2007).
  • - Δεν είναι γνωστό ποιος υπεύθυνος κρατικός φορέας του αερολιμένα αναλαμβάνει την συλλογή προανακριτικού υλικού και την διενέργεια προανάκρισης σε περίπτωση ατυχήματος και ποιος υπεύθυνος κρατικός φορέας του αερολιμένα συμμετέχει, από την πλευρά του κράτους, στο Σχέδιο Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών και συντονίζει τις κρατικές υπηρεσίες και Ποιος εφαρμόζει το Σχέδιο Διαχείρισης Ανθρωπίνων Απωλειών της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας και από πού άντλησε το δικαίωμα να πάρει την πρωτοβουλία η Fraport να αποκλείσει την Κρατική Αερολιμενική Αρχή του αερολιμένα από ασκήσεις ετοιμότητας αντιμετώπισης εκτάκτων καταστάσεων και μάλιστα μεγάλης κλίμακας, όπως έγινε στη Ρόδο στις 20/01/2022 και σε άλλα αεροδρόμια (Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα κ.λ.π.) υπό τη διαχείριση της Fraport.
  • - Δεν είναι γνωστό ποιος υπεύθυνος κρατικός φορέας αναλαμβάνει την τοπική επιτήρηση της εφαρμογής της νομιμότητας και των κανόνων ασφαλείας στα  ελληνικά αεροδρόμια καθώς και την ευθύνη για την πρόληψη, την εκπαίδευση αλλά και την άμεση διεξαγωγή προανακρίσεων και συγκέντρωσης προανακριτικού υλικού για όλα τα συμβάντα ασφαλείας και τις παρανομίες στα αεροδρόμιά μας και ποιος υπεύθυνος κρατικός φορέας αποδίδει ευθύνες και ποιος είναι παρών στους αερολιμένες για να προλαμβάνει και να δίνει άμεσες λύσεις όταν προκύπτουν προβλήματα;
  • Με βάση τα παραπάνω ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ οι κ. Υπουργοί, ποια μέτρα θα πάρει η κυβέρνηση έτσι ώστε:
  • - Να ενημερωθούν επισήμως για όλα τα παραπάνω ερωτήματα η Βουλή και οι αρμόδιοι φορείς που οφείλουν να επιληφθούν επί των συγκεκριμένων ζητημάτων και τα συλλογικά όργανα των εργαζομένων.
  • - Να στελεχωθούν πλήρως οι αρμόδιες κρατικές τοπικές υπηρεσίες αερολιμενικού ελέγχου των αεροδρομίων.
  • - Να διασφαλιστούν όλοι οι απαραίτητοι έλεγχοι από τις αρμόδιες κρατικές τοπικές υπηρεσίες των αεροδρομίων της χώρας για την εξασφάλιση της ασφάλειας και της υγείας τόσο των εργαζομένων στους αερολιμένες, όσο και των επιβατών.

 

Οι Βουλευτές

Στολτίδης Λεωνίδας

Καραθανασόπουλος Νίκος

Κατσώτης Χρήστος

Κομνηνάκα Μαρία

Λαμπρούλης Γιώργος

Μαρίνος Γιώργος

Παπαναστάσης Νίκος

Συντυχάκης Μανώλης

 

 

 

Η Φωνή της Πάρου χρησιμοποιεί cookies για βελτιστοποίηση της εμπειρίας του χρήστη. 
Με τη χρήση αυτού του ιστοτόπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies.