18
Δευ, Μαρ

eklogesmaios2019-(2).jpg

ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ :Το τηλεσκόπιο «Χαμπλ» ανακάλυψε έναν νέο γειτονικό νάνο γαλαξία

Τεχνολογία - Επιστήμη

Ο γαλαξίας μας έχει πλέον και έναν νέο γείτονα. Πρόκειται για έναν άγνωστο έως τώρα μικρό γαλαξία που ανακαλύφθηκε από το διαστημικό τηλεσκόπιο «Hubble» και βρίσκεται σε απόσταση περίπου 30 εκατομμυρίων ετών φωτός.

Η διεθνής αστρονομική ομάδα, με επικεφαλής τον Λ. Ρ. Μπέντιν του Αστρονομικού Παρατηρητηρίου της Πάντοβα στην Ιταλία, παρατήρησε για πρώτη φορά τον γαλαξία αυτό, στο πλαίσιο έρευνας για τα αστέρια-νάνους στο νεφέλωμα NGC 6752. Στόχος τους ήταν να χρησιμοποιήσουν τα αποτελέσματα των παρατηρήσεών τους για να υπολογίσουν την ηλικία του νεφελώματος.

Αντί αυτού όμως ανακάλυψαν τον γαλαξία-νάνο που ονομάσθηκε «Μπέντιν-1». Ο χαρακτήρας νάνος αποδόθηκε καθώς η μεγαλύτερη έκτασή του υπολογίζεται στα 3.000 έτη φωτός, κατά πολύ μικρότερος από τον γαλαξία μας (ο σπειροειδής δίσκος του φθάνει περίπου τα 100.000 έτη φωτός). Επίσης το γεγονός ότι είναι πολύ αχνός, οδήγησε τους αστρονόμους να τον χαρακτηρίσουν ως «σφαιροειδή» Παράλληλα, οι επιστήμονες υπολόγισαν την ηλικία του στα περίπου 13 δισεκατομμύρια έτη, λίγο μικρότερη από εκείνη του σύμπαντος, γεγονός που έκανε τους επιστήμονες να τον χαρακτηρίσουν «ζωντανό απολίθωμα από το πρώιμο σύμπαν».

Αν και σφαιροειδείς νάνοι γαλαξίες υπάρχουν στο σύμπαν, ο «Μπεντίν-1», όχι μόνο είναι ο μόνος τέτοιος γαλαξίας που έχει καθορισμένο πλάτος, αλλά είναι και ο πλέον απομονωμένος: Απέχει τουλάχιστον δύο εκατομμύρια έτη φωτός από τον κοντινότερο μεγάλο γαλαξία και 30 εκατομμύρια έτη φωτός από τον γαλαξία μας.

Η διεθνής αστρονομική ομάδα, με επικεφαλής τον Λ. Ρ. Μπέντιν,  έκανε τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Monthly Notices» της Βασιλικής Αστρονομικής Εταιρείας της Βρετανίας.

(Πηγή: ESA, με πληροφορίες από το ΑΠΕ-ΜΠΕ)